post image

Channels

Gebruik livestream om klantinteracties te verbeteren

Werken op een klantenservice kan soms een zware taak zijn. Niemand wordt er blij van om op een drukke werkdag van telefoongesprek naar telefoongesprek te vliegen.

Daarnaast is de klantenservice ook voor klanten niet het allerleukste moment van de dag. Eerst een automatisch keuzemenu afwerken. En daarna in een lange telefonische wachtrij staan, om na een half uur eindelijk eens iemand te spreken te krijgen.

Livestreaming kan hierbij een hoop verlichten. Lees er in dit artikel meer over!

 

Directe lijn

Livestreaming is misschien niet iets waar je in eerste instantie aan hebt gedacht. Maar het is wel degelijk een hele effectieve manier van klantcommunicatie. Klanten hebben zo een directe lijn met een vriendelijke professional die kennis heeft over het product of de dienst. Het combineert de vraag naar snelle reacties online en de persoonlijke benadering van een kleine familiewinkel.

De livestream kan later ook nog teruggekeken worden. Of hergebruikt voor andere doeleinden, zoals korte video’s of blogposts. Er is vaak ook een chatfunctie mogelijk waarbij klanten kunnen reageren en vragen stellen.

Live video is de laatste jaren veel gegroeid. Twitch is het bekendste livestream platform. Zij focussen zich dan ook alleen op livestreaming. Daarnaast is YouTube ook steeds meer bezig met livestreams, en op Facebook is zelfs één op de vijf video’s nu een livestream. Mensen willen steeds meer real time een connectie maken met merken. Livestreaming geeft hiervoor nieuwe kansen om consumenten te bereiken en hun ervaringen met jouw merk te verbeteren.

 

De verschillende doeleinden van livestream

Je kunt livestream voor verschillende doeleinden gebruiken. Denk hierbij aan een FAQ, live support, of uitleg van een bepaald product of dienst. Maar ook bijvoorbeeld een webinar waarin je relevante onderwerpen voor je bedrijf bespreekt, het lanceren van nieuwe producten, of een samenwerking met een influencer.

Livestream zorgt voor meer engagement met je merk en geeft klanten een kijkje behind the scenes. Dit maakt het proces menselijker en persoonlijker. Op deze manier voelen klanten zich meer verbonden met je merk. Ook geeft de real time communicatie die je met ze hebt meer vertrouwen.

 

Alleen maar voordelen

Naast het persoonlijke aspect, is livestreaming daarnaast goedkoop om uit te voeren. Je hebt er geen geavanceerde software voor nodig, want je kunt gewoon een door jou gekozen platform gebruiken. De setup van de livestream hoeft ook niet veel te kosten.

Nog een voordeel is dat gebruikers deze vorm van content in jouw tijd consumeren, en niet in hun tijd. Dat is wat Dmytro Spilka, CEO van het Londense creative content agency Solvid, een van de belangrijkste voordelen van livestreams vind. Dit betekend volgens hem dat je alleen contact hebt met mensen die ook echt geïnteresseerd zijn in je merk. En jouw content dus ook nuttig vinden. Dat zijn dan ook gelijk de belangrijkste klanten om je op te focussen.

Al met al is het is een persoonlijke manier van klantinteractie, omdat klanten zelf deelnemen aan de conversatie. Ook neemt het neemt tijd uit handen van je klantenservice, waardoor zij meer tijd hebben voor uitgebreidere vragen van klanten.

Livestreaming wordt nog niet door de grote massa gebruikt. Maar dat gaat hoe dan ook gebeuren. Dus als je niet ondergesneeuwd wilt worden in de lawine van livestreams de komende tijd, begin er dan nu al mee. Wel naast al je andere communicatiekanalen natuurlijk, voor een complete multichannel ervaring.

post image

Channels

Waarom wij zijn overgestapt op WhatsApp-nieuwsbrieven: Sneller, persoonlijker en zeer effectief

See more