post image

Chatbots

Chatbot trends voor 2021

Chatbots, die kleine helpers die op het scherm verschijnen als je op een website aan het kijken bent. Steeds meer bedrijven beseffen hoe belangrijk het is om een chatbot, LiveChat of een combinatie op hun website te hebben. Nu mensen steeds meer naar de online wereld verschuiven, is het hebben van een goed klantenservicekanaal van vitaal belang.

En chatbots zijn daar, net als LiveChat, een van. Het voorziet de klant van snelle en accurate antwoorden. En het is altijd beschikbaar voor hen. In het geval dat de klant meer complexe vragen heeft, kan de chatbot het gesprek overdragen aan een menselijke chatoperator.

Er zijn op dit moment veel functies die een chatbot kan doen. Ook is hij is voortdurend in ontwikkeling. Op die manier kan de schattige robot die naar je klanten zwaait, steeds slimmer worden. Vooruitkijkend: wat zijn de chatbot trends en prognoses voor 2021? Nou, lees verder!

 

Belangrijkste Chatbot Statistieken

Om het belang van chatbots beter te kunnen begrijpen, kijken we eerst even naar enkele statistieken.

  • Chatbots kunnen tot 80% van de standaardvragen beantwoorden

Dat is een enorm aantal vragen als je erover nadenkt. En ze worden allemaal beantwoord zonder dat er een echt mens aan te pas komt. Dit verlaagt de kosten drastisch.

  • Een chatbot verlaagt de operationele kosten tot 30%

Het enige wat je hoeft te doen is werken aan de chatbot flow in het begin. Leer hoe het te gebruiken. Je moet eerst de nodige patronen creëren zodat de bot accuraat kan antwoorden. En natuurlijk zal je van tijd tot tijd wat onderhoud moeten plegen en nieuwe informatie moeten toevoegen. Afhankelijk van de business waarin je actief bent. Maar toch, 30% minder kosten is al heel wat!

  • 56% van de klanten geeft de voorkeur aan chatbots in plaats van de klantendienst te bellen

Tegenwoordig zijn chatbots heel gebruikelijk sinds de communicatie is verschoven van spreken naar typen. Het lijkt erop dat mensen de neiging hebben geleidelijk aan minder te gaan communiceren door middel van spreken. Een ander ding, is dat ze niet meer zo lang willen wachten. En met chatbots heb je het gemak van typen, terwijl je daarnaast wat anders kan doen.

  • 39% van de bedrijven gebruiken een chatbot om hun website interactiever te maken

Het hebben van een chatbot maakt de website meer interactief. En zulke websites zijn tegenwoordig erg trendy. Klanten vinden het leuk, sterker nog – ze verwachten het te zien. En dus doen bedrijven wat er van hen verwacht wordt.

  • 36% gebruikt de chatbot om meer leads te genereren

De makkelijkste manier om meer leads voor je bedrijf te genereren is via LiveChat en chatbots. Als je ze beide combineert is dat nog makkelijker. Met hen, is het zeer gemakkelijk om informatie van uw klanten en hun contactgegevens te verzamelen.

 

Wat zijn de Chatbot Trends 2021

Chatbots zullen naar verwachting nog meer gebruikt gaan worden. Experts geloven dat het een belangrijke investering zal zijn voor de toekomst. Ongeveer 47% van de bedrijven zal chatbots gaan gebruiken als een klantenservice tool. En 40% zal naar verwachting virtuele assistenten gaan gebruiken.

Chatbots zullen sterk worden ontwikkeld. Het plan is om ze meer op mensen te laten lijken. Ze willen ervoor zorgen dat ze zo geprogrammeerd zijn dat hun gedrag dicht bij dat van een mens ligt. Op die manier kunnen ze een meer menselijke, gepersonaliseerde en veel betere klantenservice bieden. Dit zijn dus de chatbot trends voor 2021:

  • Voice Chatbots zullen de overhand krijgen

Berichten en voice-messaging zijn de favoriete manieren van communiceren geworden. Mensen zullen dus ook de voorkeur geven aan deze vorm van communicatie met de merken waarmee ze moeten praten. En voice bots zorgen voor een meer gepersonaliseerde aanpak, wat de algehele klantervaring ten goede komt (Accenture).

  • Chatbots zullen in meer apps worden opgenomen

De verwachting is dat chatbots in steeds meer apps zullen worden opgenomen. De integratie in een mobiele app is erg gemakkelijk, wat een groot pluspunt is. En chatbots staan erom bekend dat ze gemakkelijk gegevens van klanten verzamelen. Ze analyseren die en ondernemen op basis daarvan actie. De verwachting volgens Market Insider is dus dat veel organisaties deze applicaties gaan bouwen.

  • Chatbots zullen het meest groeien met de hulp van Messaging Platforms

Volgens Adweek zullen chatbots het best ontwikkeld worden in berichtenplatforms. Berichtenplatforms waar de chatbot in geïntegreerd is, zijn geweldig voor het brengen van naamsbekendheid en lead generatie. Bovendien wordt het niveau van klantenservice nog hoger.

  • Stroomlijnen van interne workflows

Als het gaat om interne workflows, worden chatbots een zeer groot en handig onderdeel van hen. Helpen met interne communicatie tussen afdelingen is daar één van. Ze kunnen helpen bij het screeningsproces voor het aannemen van nieuwe medewerkers. Maar ook algemene vragen stellen of antwoorden opnemen die later door de betreffende afdeling kunnen worden ingezien. Het melden van technische problemen aan de IT-afdeling is een ander zeer groot voordeel.

  • Chatbots zullen een groter deel van ons leven gaan worden

Chatbots maken nu al een zeer groot deel uit van ons dagelijks leven. We vertrouwen op hun hulp bij vele klusjes. Ze maken deel uit van e-learning, opleidingen en planningen. Dit zal nog meer worden uitgebreid, aangezien er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van meer functies voor de chatbots.

Dit waren enkele chatbot trends. Maar het gebruik van chatbots breidt zich uit. Hun gedrag lijkt steeds meer op dat van mensen. En dit plaatst hen in een zeer hoge positie. Ze worden de meest gewilde tool, samen met LiveChat. Wanneer bedrijven ze combineren, kunnen ze verbluffende resultaten behalen. Bijvoorbeeld als het gaat om klanttevredenheid, klantervaring, het genereren van meer leads, en het verhogen van de verkoop. Samen met het verminderen van de kosten voor chatbots + LiveChat zou het beste recept zijn.

Om de resultaten van dat heerlijke recept te krijgen, begin je vandaag nog met ons!

post image

Chatbots

Flink meer investeringen in AI voor verbetering klantenservice

See more