post image

Channels

Voordelen van WhatsApp Business

Met 1,6 miljard gebruikers is WhatsApp wereldwijd het populairste berichtenplatform. Het staat op de eerste plaats in meer dan 180 landen. Gebruikers versturen elke dag ongeveer 60 tot 65 miljard berichten. Met zo’n wijdverspreid gebruik is het niet heel verrassend dat ze besloten WhatsApp Business te maken. Het is erg handig voor mensen om contact op te kunnen nemen met een bedrijf via een berichtenapp die ze al gebruiken.

Mensen besteden veel tijd aan het verzenden en ontvangen van berichten van hun vrienden en familie via WhatsApp. Met WhatsApp Business hoeven ze de app niet langer te verlaten om contact op te nemen met de klantenservice van een merk. Ze kunnen het antwoord op al hun vragen direct ontvangen.

 

Wat is WhatsApp Business?

Voor kleinere bedrijven heeft WhatsApp een aparte app gemaakt. Die gratis te downloaden is en zeer eenvoudig is om te gebruiken. Hiermee kan je op een meer persoonlijke manier contact leggen met jouw klanten.

Je kunt een zakelijk profiel aanmaken, en een aantal zeer handige tools gebruiken. Denk aan snelle antwoorden, geautomatiseerde berichten en het organiseren van contacten met labels.

Voor middelgrote en grote bedrijven kan je WhatsApp Business API gebruiken. Deze biedt je de ruimte om in contact te komen met jouw klanten over de hele wereld. Dat kan door gebruik te maken van een aanbieder van gespreksdiensten, zoals Conversation24.

Je kunt er ook een bedrijfsprofiel mee aanmaken en al de handige berichtentools gebruiken die het biedt. Samen met de tools van de aanbieder van de berichtenservice.

Lees meer: Wat is het verschil tussen WhatsApp API en WhatsApp Business?

WhatsApp Business biedt je een beveiligde en gebruiksvriendelijke omgeving om in contact te kunnen blijven met jouw klanten. Je kunt hen rechtstreeks berichten sturen via het WhatsApp-berichten platform.

Eén van de voordelen van WhatsApp Business is het zakelijke profiel, dat beschikbaar is voor zowel kleine als grote bedrijven. Hiermee weten jouw klanten met wie ze contact opnemen. In plaats van dat ze alleen de cijfers van een telefoonnummer te zien.

Een ander groot pluspunt is het feit dat het zeer nauwkeurige informatie geeft over de aflevering van berichten. Op die manier weet je wanneer de klanten het bericht hebben ontvangen en wanneer ze het hebben gelezen.

 

Wat zijn de voordelen?

In het verleden waren e-mail en sms de meest gebruikte communicatiekanalen. Maar in de omnichannel wereld waarin we leven, is dit echter aan het veranderen. Steeds meer bedrijven passen berichtenapps toe in hun communicatiestrategie.

WhatsApp biedt je de kans om concurrerend te blijven door jouw bereik te vergroten. Maar ook om de klanttevredenheid te verbeteren, de conversie te verhogen en de kosten te beheersen. Als je je nog steeds afvraagt of jij WhatsApp wel of niet moet gebruiken voor jouw bedrijf, bekijk dan de voordelen die we hieronder hebben opgesomd:

  • Jouw merk geverifieerd met een zakelijk profiel

Met WhatsApp moet je een bedrijfsprofiel aanmaken. Dat geeft je de mogelijkheid om jouw merk te creëren en te vertegenwoordigen op een unieke manier. Jouw merkidentiteit wordt bij elke interactie gecommuniceerd. En zodra het bedrijfsprofiel is geverifieerd door WhatsApp, zijn jouw klanten er zeker van dat ze met het juiste bedrijf praten.

Met een bedrijfsprofiel kun je alle informatie over jouw bedrijf delen. Denk hierbij aan e-mails, telefoonnummers, adressen en alle andere details waar jouw klanten toegang tot willen hebben. En om het nog persoonlijker te maken, kun je alle soorten multimediabestanden met jouw klanten delen: links, foto’s, video’s, enz. Dit zal de klantervaring verhogen, samen met het vertrouwen en de loyaliteit van je klanten.

  • Tweerichtingscommunicatie

De mogelijkheid hebben om rechtstreeks te communiceren met een merk is geweldig. Met WhatsApp kunnen klanten het gesprek direct ter plaatse naar een hoger niveau tillen. Ze hoeven niet te wachten om doorverbonden te worden met iemand. Of om een nummer te bellen om verder geholpen te worden.

Met de berichtenapp is het tegenwoordig mogelijk voor de klanten om direct met jouw bedrijf in gesprek te gaan. Tevens vinden gesprekken over het indienen van een klacht, het plannen van serviceafspraken, het krijgen van beoordelingen en het doen van een betaling allemaal plaats binnen de app. Klanten hoeven niet eens de website van het bedrijf te bezoeken. Of te bellen, of een e-mail te sturen. Het is dus zeker een handige optie voor ze.

  • Privé en veilig communiceren

Zelfs met de wijziging van hun privacybeleid voor hun zakelijke app, verzekert WhatsApp dat ze transparant blijven als het gaat om het delen van gegevens. De communicatie van gebruikers met bedrijven via WhatsApp blijft beschermd en beveiligd.

Het is natuurlijk uiterst belangrijk voor bedrijven en klanten dat hun gesprekken privé en veilig zijn. Dit wordt gewaarborgd door WhatsApp met end-to-end encryptie. Ze zorgen ervoor dat beide partijen – klant en bedrijf – beschermd zijn. Dit wordt ook versterkt door het verificatieproces in twee stappen.

  • Automatisch meer gesprekken starten

Met WhatsApp kan je gesprekken starten met klanten die al eerder contact hebben opgenomen met jouw bedrijf. Het is een makkelijke en hele handige functie.

WhatsApp zorgt er wel voor dat klanten geen irrelevante berichten ontvangen of berichten die als spam kunnen worden beschouwd. Met hun beleid voor de kwaliteit van de inhoud en de responstijden zorgen ze ervoor dat klanten niet te veel worden lastiggevallen.

  • Neem contact op met klanten op een manier die hun voorkeur heeft

Onderzoeken tonen aan dat meer en meer mensen de voorkeur geven aan berichtenapps boven elk ander contactkanaal. Het is veel handiger voor hen om jou te kunnen bereiken in de app die ze het meest gebruiken.

Dus als je in contact wilt blijven met jouw klanten en een sterkere relatie met hen wilt opbouwen, kun je het beste de kanalen gebruiken waar zij de voorkeur aan geven. Door het kanaal te gebruiken waar ze het meest zijn, kan je ze een uitzonderlijke klantervaring bieden.

  • Bereik jouw klanten wereldwijd

Eén van de beste voordelen van WhatsApp Business is dat je jouw klanten over de hele wereld kunt bereiken. Momenteel is het de nummer één messaging app in meer dan 100 landen. Het heeft ook het hoogste smartphonegebruik, tot wel 95% in sommige landen.

Naarmate het gebruik van de app zich blijft verspreiden in meer en meer landen, kan jouw bedrijf er ook meer mee doen. Als je je bedrijf wereldwijd wilt laten groeien, dan is WhatsApp Business een must.

 

Ga wereldwijd met WhatsApp Business

WhatsApp is nu vooraf geïnstalleerd op de meeste smartphones, wat betekent dat jouw klanten de app waarschijnlijk al gebruiken. Zo heb je een veel grotere kans om jouw klanten te bereiken. Niet alleen op lokaal niveau, maar over de hele wereld.

Het enige wat je hoeft te doen om in contact te komen met jouw klanten, is een WhatsApp Business-profiel instellen. Je moet het zakelijke WhatsApp-profiel koppelen aan een zakelijk telefoonnummer. Op deze manier kan je het gemakkelijk opnemen in jouw marketing campagnes. En op die manier meer klanten aansporen om een directe verbinding met jouw bedrijf te maken.

Begin vandaag nog met WhatsApp Business!

post image

Channels

Toom Kiest WhatsApp als Marketingtool

See more