post image

Insights

Waarom is gegevensprivacy zo belangrijk?

Zonder dat we het merken, laten we voortdurend sporen na in de virtuele wereld. We geven bedrijven continue onze gegevens. Bijvoorbeeld als we een bestelling plaatsen bij een webwinkel, gebruik maken van social media, of ons registreren op een website. Het is voor hun heel gemakkelijk om onze kliks en ons algemene gedrag te volgen. Tools zoals cookies, pixels en online formulieren voorzien bedrijven van belangrijke informatie. Deze informatie kan gaan over de voorkeuren, het gedrag en privégegevens van hun klanten.

Dit gebeurt natuurlijk allemaal met toestemming van de klant. Alle legitieme bedrijven zijn dan ook behoorlijk transparant over de manier waarop zij met de gegevens van hun klanten omgaan. Het beleid inzake gegevensbescherming staat duidelijk vermeld op hun website, zodat al hun klanten het kunnen lezen. Het belang van gegevensprivacy kan niet over het hoofd worden gezien. Zeker aangezien een datalek een ernstige schending is die koste wat het kost voorkomen moet worden. Dit geldt niet alleen voor de websites, maar ook voor de berichtenapps. In dit artikel gaan we dieper in op de privacy van gegevens op berichtenapps. Ook zullen de manieren waarop jij de gegevensbescherming van je klanten kunt verbeteren in dit artikel verder worden toegelicht.

 

Wat is een datalek?

Laten we beginnen met wat een datalek is, zodat je weet waarom gegevensprivacy van zo’n groot belang is. Een datalek vindt plaats wanneer een cybercrimineel een gegevensbron binnensluipt en gevoelige informatie ontfutselt. In de drie kwartalen van 2020 waren er 2.935 publiekelijk gerapporteerde datalekken. Dat is een daling van 51% ten opzichte van dezelfde periode in 2019, maar de cijfers zijn niet minder beangstigend.

Als je jouw USB-stick op je werkplek vergeet en iemand gebruikt de foto’s die jij erop hebt staan, kan dit worden beschouwd als een datalek. Hetzelfde kan gebeuren met de informatie die klanten met jouw bedrijf hebben gedeeld. Zoals tijdens het doorlopen van een of meer stappen van je funnel. Het kan helaas ook gebeuren met messaging apps. Hierop hebben mensen de neiging om informatie te delen die niet voor de ogen van een derde partij bedoeld is. Om dit te voorkomen moeten bedrijven ervoor zorgen dat ze de veiligste apps en omgevingen gebruiken voor de interactie met klanten.

 

Wat is gegevensprivacy?

En dit is waar gegevensprivacy om de hoek komt kijken. Gegevensprivacy is de manier waarop bedrijven de gegevens van hun klanten online beschermen. Het beheert de manieren waarop gegevens worden verzameld en gebruikt. Wanneer een klant een account aanmaakt op jouw website, stemt hij ermee in gevoelige informatie te delen. Denk aan het adres, telefoonnummer, e-mailadres, enz. Gegevensprivacy bestaat om ervoor te zorgen dat deze informatie alleen toegankelijk is en gebruikt wordt voor legale doeleinden.

Een goed voorbeeld van een sterk dataprivacybeleid en beveiliging is WhatsApp. In 2016, toen WhatsApp veiligheid als een enorme prioriteit voor gebruikers begon te zien, implementeerde het bedrijf end-to-end encryptie. Dus als een cybercrimineel nu WhatsApp probeert te kraken, kunnen ze op geen enkele manier aan jouw gesprekken komen. Dus op deze manier zijn zij, of iemand anders niet in staat om jouw gesprekken te lezen. Ze staan alleen tussen jou en de persoon waarmee je aan het chatten bent. Dit geldt zowel voor persoonlijke als zakelijke accounts.

 

Wat is het verschil tussen gegevensbeveiliging en gegevensprivacy?

Beveiliging en privacy gaan hand in hand, maar er zijn enkele kernverschillen. Bij gegevensprivacy gaat het er vooral om hoe personen en organisaties legaal gegevens kunnen verzamelen, opslaan en gebruiken. Gegevensbeveiliging daarentegen staat voor het beschermen van gegevens tegen kwaadaardige bedreigingen, zoals interne en externe hackers. Gegevensprivacy heeft te maken met regelgeving en garandeert dat elk individu zijn persoonlijk identificeerbare informatie (PII) controleert.

Inzicht in de relevantie van gegevensprivacy is essentieel, niet alleen binnen iemands bedrijf maar ook persoonlijk. Op die manier kan iedereen digitale autonomie opbouwen. Dat doe je onder andere door te leren hoe je ongewenste openbaarmaking van gegevens kan voorkomen en privacy problemen aanpakken. Daarnaast kunnen we gegevensbeveiliging zien als de tweede beschermingslaag, een middel om de gegevensprivacy te versterken.

In het kort omvat het technologieën en technieken die zijn ontwikkeld om ongeoorloofde toegang tot gegevens te voorkomen. Sleutelbeheer, encryptie en authenticatie zijn bijvoorbeeld enkele van de methoden die worden gebruikt om de beveiliging van gegevens te waarborgen. WhatsApp biedt zijn klanten momenteel al deze methoden voor gegevensbeveiliging.

 

Hoe kunnen bedrijven zorgen voor gegevensbeveiliging?

Gegevensprivacy en -beveiliging zijn belangrijk voor jouw klanten. Je moet er dus voor zorgen dat je zowel hun, als jouw eigen gegevens goed beschermt. Jouw klanten zullen vertrouwen hebben in jouw bedrijf en jouw diensten graag gebruiken. Eén van de manieren om dat te garanderen, is het gebruik van betrouwbare berichtenplatforms zoals WhatsApp. Met hun end-to-endencryptie en de recent ontwikkelde biometrische verificatie voor hun desktopversies, voegen ze een sterke beschermingslaag toe voor gebruikers en bedrijven.

Toch zijn er een aantal dingen die jij als bedrijf kunt doen om ervoor te zorgen dat de gegevens van jouw klanten veilig zijn:

  • Verzamel minder gegevens van klanten

Het is het beste om jouw klanten gewoon hun gebruikersnaam en wachtwoord te geven. Dat is beter dan veel gegevens te verzamelen zoals een adres, sofinummers, telefoonnummers, enz. De gouden regel hier is – als je de informatie niet nodig hebt – verzamel het dan niet.

  • Gebruik sterke encryptiemethoden

Om de gegevens die jij van je klanten verzamelt te beschermen, kan je het beste sterke encryptiemethoden gebruiken. Eén zo’n methode is end-to-end encryptie. Je kunt beter geen risico nemen met cloudsoftware met lage encryptie. Hiermee zet je de gegevens van jouw klanten op het spel. Het gebruik van een gedecentraliseerde database met SHA 256-bits versleuteling is een veel betere optie.

  • Wees transparant over jouw gegevensprivacy

Zoals eerder gezegd, is transparantie over jouw privacybeleid een must. Alle bedrijven zouden hun beleid op hun website moeten vermelden. Op deze manier kunnen hun bezoekers het controleren en beslissen of ze van de diensten gebruik willen maken. Dit laat ook zien dat jij een betrouwbaar bedrijf bent dat niets te verbergen heeft.

  • Zorg voor training over gegevensbescherming voor jouw werknemers

Werknemers zijn meestal degenen die in direct contact staan met de klanten, vooral de klantenservice. Om een hoog niveau van gegevensbeveiliging te handhaven, moet je ervoor zorgen dat jouw werknemers goed opgeleid zijn en het beleid volgen.

  • Gebruik en update programma’s voor gegevensbescherming

Firewalls, anti-spyware, en anti-virus software zijn nuttig als het gaat om het beschermen van gegevens. Maar je kunt ook een cyberverzekering in overweging nemen als versterking, vooral voor bedrijven. Je moet ervoor zorgen dat je al deze programma’s bijwerkt als er een update wordt uitgebracht. Als die er is, is daar een goede reden voor.

Niemand wil het slachtoffer worden van een cyberaanval. Maatregelen zoals de hierboven genoemde kunnen helpen bij het voorkomen van datalekken. Inzicht in gegevensprivacy stelt jou in staat om autonomie te ontwikkelen in de digitale wereld. En als je een online bedrijf hebt, kan je een betrouwbare relatie met jouw consumenten opbouwen. Dat doe je door de wetgeving te respecteren en hen veilige toegang te bieden.

Om cyberveiligheid voor jouw klanten te garanderen, kan je vandaag nog beginnen met het gebruik van het vertrouwde en veilige WhatsApp Business!

Insights

3 succesvolle voorbeelden van omnichannel ervaringen

See more