post image

Channels

De manieren waarop bedrijven WhatsApp voor klantenservice gebruiken

We kunnen niet voorbijgaan aan het belang van WhatsApp. Vooral omdat we merken hoe de app onze communicatie tegenwoordig heeft verbeterd. De app maakt het mogelijk om onze familie en vrienden binnen enkele seconden te bereiken. En we kunnen snel en makkelijk communiceren met collega’s, om maar een paar voorbeelden te noemen. Hetzelfde geldt voor kleine en grote bedrijven. Bedrijven die WhatsApp gebruiken voor klantenservice zagen hoe de klanttevredenheid de laatste tijd verbeterde.

Voor een bedrijf dat WhatsApp wil gebruiken voor klantenservice, kunnen referenties van pas komen. Daarom kunnen we altijd kijken naar inzichten van bedrijven die hier succes mee hebben gehad.

Dit artikel heeft vier goede voorbeelden verzameld om je te inspireren.

 

5 voorbeelden van bedrijven die WhatsApp gebruiken voor klantenservice

 

BookMyShow

WhatsApp heeft wereldwijd meer dan twee miljard gebruikers, waarvan 390 miljoen alleen al in India. Het is geen verrassing dat we daar veel goede voorbeelden van WhatsApp voor klantenservice hebben gevonden. BookMyShow, een app waarmee klanten online filmtickets kunnen boeken, is er daar een van.

bookmyshow

Het bedrijf was een van de eerste bedrijven die deelnam aan het proefprogramma WhatsApp Business. Tijdens de tests ontvingen klanten een QR-code op WhatsApp die hun ticket voor de filmvoorstelling verving.

Klinkt dat bekend? Tegenwoordig bieden de meeste bioscopen deze functie aan binnen hun eigen apps. Destijds was het echter behoorlijk innovatief. BookMyShow is nog steeds actief en ontvangt meer dan 100 miljoen verzoeken om tickets te boeken per maand.

 

Hellmann’s 

Dit populaire mayonaisemerk was vastberaden om de promotie van hun merk opnieuw uit te vinden in Brazilië. Daarom besloot het traditionele Amerikaanse merk Hellmann’s een campagne te ontwikkelen waarbij Whatsapp werd gebruikt voor de klantenservice. Om te beginnen besloot Hellmann’s om mensen in de keuken te helpen. Hoe? Door eenvoudig en interactief chef-koks en mensen met elkaar in contact te brengen via WhatsApp.

Verschillende chef-koks leerden mensen hoe ze recepten konden bereiden met de ingrediënten die ze thuis hadden. En natuurlijk met behulp van Hellmann’s mayonaise. Dat alles mogelijk gemaakt door een uitwisseling van berichten, video’s en foto’s.

Als gevolg daarvan creëerde Hellmann’s zeer positieve associaties met het merk in Zuid-Amerika. Bovendien steeg het aantal bezoeken en de conversie op de website.

Hieronder kun je zien hoe de actie in zijn werk ging:

 

BUPA

Contact opnemen met verzekeringsmaatschappijen kan een beetje bureaucratisch aanvoelen. Bovendien motiveert al deze mogelijke bureaucratie ons niet om hen zo snel mogelijk te bereiken wanneer dat nodig is. Want stel je eens voor dat je ook nog eens aan de telefoon in een wachtrij moet wachten?

BUPA, een Australische verzekeringsmaatschappij, kroop in de huid van haar klanten en creëerde een klantenservicekanaal op WhatsApp. Klanten kunnen hen rechtstreeks bereiken via het WhatsApp-nummer of doorgeschakeld worden tijdens een telefoongesprek.

 

Bovendien worden de chats door een echt persoon afgehandeld. Als je een nieuwe klant bent, kun je van alles vragen over de verzekeringsplannen en de voorwaarden. Aan de andere kant kunnen bestaande klanten specifieke vragen stellen die over de dienst waarvoor ze zich hebben aangemeld.

 

YAS Island

YAS is een enorm entertainmentcentrum, gelegen in Abu Dhabi. In hun complex hebben ze hotels, themaparken en zelfs racebanen. Daarom zorgt hun WhatsApp klantenservicekanaal voor een makkelijke en naadloze ervaring voor hun bezoekers.

Als je daar een vakantie plant, kun je een chat beginnen met hen via WhatsApp. Dat begint met geautomatiseerde berichten, en afhankelijk van je verzoek kunnen ze je doorverwijzen naar een menselijke chatoperator. Hieronder zie je een voorbeeld daarvan:

YAS

De meeste bedrijven kiezen voor een geautomatiseerde chatservice of live chat, maar niet vaak voor beide. YAS begreep het belang van een omnichannelstrategie door beide opties perfect te laten samenwerken.

 

Netflix

Stel je voor: Vrijdagavond, je zit thuis zonder plannen. Het weerbericht kondigt buien aan. Deze omstandigheden vragen om Netflix en comfort food. Maar zodra je de streamingdienst start, besef je dat je geen idee hebt wat je moet kijken.

Klinkt bekend, toch? We hebben allemaal onze momenten gehad waarop we oneindig door Netflix hebben gescrold. Om uiteindelijk niks te gaan kijken omdat we geen beslissing konden nemen.

Om deze probleem op te lossen, is Netflix India een partnerschap aangegaan met WhatsApp. Hiermee willen ze aanbevelingen geven voor films en tv-series. Met deze samenwerking kunnen klanten via de app bijvoorbeeld suggesties vragen over wat te kijken.

 

Na het bekijken van deze voorbeelden voel je je hopelijk geïnspireerd om de volgende stap te zetten. En dat is WhatsApp gebruiken voor je klantenservice. In dit artikel duiken we diepen in op hoe WhatsApp for Business werkt.

Tot slot: als je vragen hebt en hulp nodig hebt bij het instellen van je account, kun je ons altijd een bericht sturen!

post image

Channels

Toom Kiest WhatsApp als Marketingtool

See more