post image

Channels

De ultieme gids voor Whatsapp Business API

WhatsApp eist snel de titel op van de populairste communicatie-app die er is. Met miljarden gebruikers is dit platform een geweldig hulpmiddel geworden om in contact te komen met klanten. Vandaag de dag willen klanten met bedrijven kunnen communiceren zoals ze dat in hun dagelijks leven met mensen zouden doen. Ze zijn gewend geraakt aan de handigheid en het gemak dat berichten platforms zoals WhatsApp Business mogelijk maken.

Het is dan ook geen verrassing dat WhatsApp de wereld in een snel tempo heeft veroverd. En wel met meer dan 2 miljard gebruikers. Dus dan is de eerste vraag: als je klanten er gebruik van maken, hoe kun je ze als groot bedrijf dan ook op dit platform bereiken? Dit artikel zal proberen wat licht te werpen op hoe je dat kan doen.

 

Wat is WhatsApp Business API?

Om te beginnen is het belangrijk om te begrijpen hoe WhatsApp in elkaar zit. Er zijn drie hoofdonderdelen waaruit dit berichtenplatform is opgebouwd. Allereerst is er WhatsApp Messenger, waar we allemaal bekend mee zijn. Deze app gebruikt het grote publiek elke dag om één-op-één te communiceren met familieleden en vrienden.

Ten tweede hebben we een WhatsApp Business-app, die ideaal is voor kleinere bedrijven. WhatsApp introduceerde deze oplossing om de interactie met klanten eenvoudig te maken. Functies zoals automatisering en snelle antwoorden zijn er om precies dat te doen. En dat alles terwijl het aanvoelt en werkt als WhatsApp Messenger.

En last but not least, de zakelijke WhatsApp-oplossing API waar middelgrote tot grote bedrijven het meeste baat bij zullen hebben. Met de WhatsApp Business API kan jouw bedrijf de wereld over. En kun je op een efficiënte en effectieve manier klanten op grotere schaal bereiken.

 

Welke bedrijfstakken kunnen er gebruik van maken?

Hoewel de meeste branches met succes een goedkeuring van WhatsApp zullen krijgen, zijn er een paar die dat niet zullen doen. Deze omvatten;

  • Gokken en gaming
  • Content voor volwassenen en amusement
  • Farmaceutische producten
  • Wapens
  • Digitale media of verkoop/vernieuwing van abonnementen
  • Alcohol, tabak, drugs
  • Verkoop van dieren

 

WhatsApp Business API aanvragen

We hebben een aantal eenvoudige stappen voor je opgesteld. Deze kun je volgen om aan de slag te gaan met WhatsApp Business API!

Stap 1: Meld je aan bij een Business Solution Provider

Aanmelden bij een aanbieder van zakelijke oplossingen, zoals Conversation24, wordt aanbevolen om je bedrijf op weg te helpen met WhatsApp Business. Dit is de eerste stap om op een betrouwbare en veilige manier in contact te komen met je klanten.

 

Stap 2: Basisinformatie verstrekken

  • Bedrijfsnaam
  • URL van je website
  • In welke branche jouw bedrijf actief is
  • De regio waar je van plan bent de WhatsApp-dienst aan te bieden
  • Locatie van het hoofdkantoor
  • Beoogde gebruikssituaties
  • Hoeveel berichten verwacht je dagelijks te versturen?
  • Tot slot, wanneer ben je van plan de dienst te lanceren?

 

Stap 3: Activeer je nummer

In deze stap moet je een nummer kiezen waarop klanten je kunnen bereiken. Je kunt deze dan aan jouw aanbieder verstrekken, die verdere informatie zal moeten verzamelen. Zoals je klant FB Business manager ID, de naam gekoppeld aan het nummer, en de regio van de app (VS of EU).

Zodra je nummer is geactiveerd, zal een inkomend bericht zichtbaar zijn op een virtuele server. Dan ben je klaar om de WhatsApp Business API te gebruiken.

 

Stap 4: Berichtsjablonen instellen

Met WhatsApps verdere goedkeuring kun je bovendien je eigen berichtsjablonen instellen. Deze berichten kun je naar je klanten sturen in het 24-uur venster. Dit kan nadat ze zich hebben aangemeld en WhatsApp ze heeft goedgekeurd. Je bent echter niet aan deze regels gebonden als de klant eerst contact opneemt.

Een ander punt is dat WhatsApp vrij streng kan zijn wat betreft de inhoud van deze sjabloon berichten. Ten eerste mogen ze niet promotioneel of marketing-gedreven zijn. Ten tweede mag de inhoud enkel bestaan uit tekst, emoji’s of variabelen zoals nummers.

Tot slot biedt WhatsApp een handige functie aan bekende bedrijven, namelijk de mogelijkheid om het groene vinkje te ontvangen. Dit is een goede feature omdat klanten eerder geneigd zijn merken te vertrouwen die geverifieerd zijn.

Heb je toch nog vragen over WhatsApp Business API? Of wil je gewoon dat wij je helpen bij het instellen van WhatsApp voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op en ga vandaag nog aan de slag!

post image

Channels

Toom Kiest WhatsApp als Marketingtool

See more