post image

Kanalen

Chat in het recruitment proces: de heilige graal?

Als je als werkzoekende ergens solliciteert, is er niks zo frustrerend als dat je drie werkdagen moet wachten op een mailtje of telefoontje. Daarnaast kun je ook niet altijd de telefoon opnemen. Maar ook kandidaten zijn steeds slechter te bereiken: ze openen hun mails niet en drukken telefoontjes weg.

Om deze problemen in het recruitment proces op te lossen, kan chat uitkomst bieden.

 

Meer kandidaten met behulp van Live Chat op je website

Proactieve chat is zeer geschikt om kandidaten een eerste bericht te sturen op je website. Je kunt op deze  manier een specifieke vraag aan ze stellen, zoals: ‘’Heb je vragen over deze vacature?’’. Zo maak je het makkelijker voor kandidaten om te solliciteren. Dit proces kun je ook automatiseren door een chatbot in te zetten die de meest gestelde vragen beantwoord bijvoorbeeld. 

Kandidaten helpen waar mogelijk zal zeker een meerwaarde bieden. Het kost voor kandidaten namelijk best nog wat moeite om te solliciteren naar een baan. Daarnaast moeten ze er best wat tijd in investeren. Als ze voordat ze solliciteren al contact hebben gehad met een bedrijf, zal dat ze zekerder maken in hun keuze. Live Chat is verder ook een goede manier om om feedback te vragen aan je kandidaten. Gebruik het bijvoorbeeld om vragen te stellen over de effectiviteit van je vacaturepagina. Of de mate van interesse van je kandidaten te meten.

Tegenwoordig hebben mensen behoefte aan snelle antwoorden. Simpelweg een Live Chat functie beschikbaar hebben op je vacaturepagina, maakt je bedrijf al uniek. Het wekt meer vertrouwen en loyaliteit bij je kandidaten, en het zal je uiteindelijk ook onderscheiden van je concurrenten.

 

Gebruik WhatsApp om je sollicitanten te bereiken

Ook als een kandidaat eenmaal gesolliciteerd heeft, is chat een goede manier om het eerste contact te leggen. In plaats van dat ze lange sollicitatieformulieren moeten invullen op je website, vraag je de kandidaat gewoon om een telefoonnummer achter te laten. Je kunt dan zelf met ze chatten, of een chatbot inzetten om wat meer over de kandidaat te weten te komen.

Daarnaast is bij WhatsApp het openingspercentage een stuk hoger dan bij bijvoorbeeld email. Stuur je kandidaten een e-mail? Dan opent gemiddeld 25% van de kandidaten je mail. Stuur je ze een appje? Dan wordt hij geopend door 9 van de 10 ontvangers. Iedereen gebruikt tegenwoordig WhatsApp om te communiceren. In het begin deden ze dat alleen voor hun privéleven, maar het is nu de normaalste zaak van de wereld om via WhatsApp ook met je zakelijke relaties te praten. Dus ook met een recruiter.

 

Positieve ervaring

Kandidaten zijn op zoek naar een positieve ervaring met een bedrijf. Zeker in deze tijd, waar organisaties vechten om toptalent, wil je dat je recruitment perfect op orde is. Chat creëert engagement en bied je kandidaten een meerwaarde.

Wil jij ook de voordelen van chat in je recruitment proces ervaren? We got you covered!

post image

Kanalen

Hoe je jouw sales met Live Chat kunt rocken tijdens de feestdagen!

See more