post image

Support

Optimaliseer je klantenservice met QR-codes

Ze zijn inmiddels bij bijna iedereen bekend: QR-codes. Je gebruikt ze misschien voor online betalingen, of je ziet ze staan in advertenties. Maar soms vraag je je misschien af waar je ze nog meer voor kunt gebruiken, en of ze handig kunnen zijn voor jouw bedrijf.

Het antwoord is dat de codes voor meer gebruikt kunnen worden dan je denkt. QR-codes kunnen bijvoorbeeld heel goed ingezet worden om de klantenservice te verbeteren. Zo kun je klanten nog sneller van dienst zijn en betere service bieden. In dit artikel wordt er verder ingegaan op de verschillende manieren om QR-codes te gebruiken.

 

Wat zijn QR-codes?

Een QR-code is een soort tweedimensionale barcode die is ontwikkeld in Japan. Deze code kan snel gedecodeerd worden door een digitaal apparaat. QR staat hierin voor Quick Response. Ze kunnen veel data opslaan en vinden die data extreem snel, vaak binnen een paar seconden. Het is daarom de perfecte manier om snel toegang te krijgen tot opgeslagen informatie.

Een QR-code is veilig, en te gebruiken met een speciale app. Al hebben tegenwoordig de meeste telefoons (IPhone en Android) een ingebouwde QR-scanner in hun camera gebouwd. Nadat je de code hebt gescand, kan die je bijvoorbeeld sturen naar een website, video, foto of een app.

 

Waar kun je QR-codes voor gebruiken?

Ondanks dat QR-codes al 15 jaar in ons straatbeeld bestaan, werden ze eerst nog weinig gebruikt door consumenten. Vooral omdat je er een aparte app voor nodig had. Maar nu je de code met de camera op je telefoon kan scannen, zijn steeds meer mensen en bedrijven het gaan gebruiken. Bovendien heeft de coronatijd er ook voor gezorgd dat ze meer worden ingezet. Met één simpele scan kun je je klanten snel helpen. Nog een aantal toepassingen zijn:

  • Informeren
  • Marketing
  • Serviceverlening
  • Betalingen
  • Fun

 

Voorbeelden van toepassingen in de klantenservice

Er zijn verschillende manieren om met QR-codes te werken om de klanttevredenheid te verhogen, en ook nog eens een voordeel te bieden voor jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan producten zonder gebruikershandleiding. Die hebben dan vaak een QR-code op het product staan zodat je online de informatie kan vinden. Dat scheelt printkosten, en is beter voor het milieu.

Maar je kunt de code bijvoorbeeld ook gebruiken om het menu in een restaurant te bekijken, feedback te geven, een chatfunctie te openen, voor betalingen, of om contactinformatie te delen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Hieronder een paar andere voorbeelden van hoe QR-codes gebruikt kunnen worden:

Sneller gebruik van WhatsApp

WhatsApp (voor bedrijven) is een onmisbaar platform voor elk bedrijf. Veel mensen gebruiken het al privé, dus waarom zou je het niet toevoegen aan je servicekanalen? Het is makkelijk in gebruik, veilig vanwege de end-to-end-encryptie, en er zijn veel geautomatiseerde functies voor snellere en betere service.

Eén daarvan is de functie voor QR-codes. WhatsApp heeft deze niet zo lang geleden aan hun service toegevoegd. Hiermee kun je sneller contact opnemen met de klantenservice. Je hoeft alleen maar de code te scannen, en je wordt automatisch als contact toegevoegd. Zo hoef je niet meer handmatig een telefoonnummer uit te wisselen. Dit zorgt voor een nog meer gestroomlijnde klantervaring.

Slimme frisdrankautomaten

Om de klanttevredenheid van drank- en snoepautomaten te verbeteren, moeten de problemen die er zijn worden weggenomen. Een van de uitdagingen is de betaling. Soms hebben mensen niet het exacte bedrag contant of gebruiken ze een andere valuta. Online contactloos betalen door middel van een QR-code, gaat sneller en gemakkelijker. Ten tweede weten mensen soms niet precies hoe zo’n machine werkt.

Om dat op te lossen kan de QR-code gekoppeld worden aan een website met een (video) tutorial, of aan een (live) chat waar het klantenserviceteam kan helpen. Deze chatfunctie kan ook worden gebruikt om iets te melden over de machine, waarna hij direct kan worden gelokaliseerd. Dit is een snellere optie dan bellen of e-mailen. Tijdens Covid-19 is de vraag naar contactloze ervaringen daarnaast toegenomen. Door online kanalen toe te voegen die toegankelijk zijn via QR-codes, kan contact worden verminderd voor veiliger gebruik.

Contactloze horeca

Als je in coronatijd binnenkomst in een restaurant of café, heb je eerst een gezondheidscheck en registratie nodig. Hiervoor wordt het scannen van een QR-code veel gebruikt. Maar het kan ook een uitkomst zijn voor het bestellen en betalen van eten en drinken. Op die manier hoef je zo min mogelijk aan te raken en zo min mogelijk contact te hebben met medewerkers. Verder kunnen bezorgrestaurants klanten contactloos laten betalen met een QR-code die ze moeten scannen. Zo hoeven ze geen mobiel pinapparaat mee te nemen onderweg.

Uit onderzoek is gebleken dat 46.8 procent van de respondenten denkt dat QR-codes het leven makkelijker maken in een contactloze wereld. Zelfs 38.99 procent wil dat QR-codes in de toekomst vaker worden gebruikt.

QR codes

Wil je weten welke servicekanalen je het beste aan je QR-codes kan koppelen, om de klantenservice van jouw bedrijf nog meer te verbeteren? Klik dan hier!

post image

Chatbots

Flink meer investeringen in AI voor verbetering klantenservice

See more