post image

Support

Hoe een virtuele shop assistent kan helpen bij het beslissingsproces

Als je hulp nodig hebt in een winkel, dan is er altijd wel een verkoopmedewerk(st)er aanwezig om je te assisteren. Niet raar dus dat dit online ook steeds meer gebeurt. Een virtuele shop assistent kan klanten helpen om het online beslissingsproces zo makkelijk mogelijk voor klanten te maken.

In dit artikel leggen we meer uit over het gebruiken van een virtuele shop assistent. Lees dus snel verder!

 

Wat is een virtuele shop assistent?

Een virtuele shop assistent is een softwareoplossing die gebruik maakt van machine learning en taalverwerkingstechnologie. Het wordt vaak gebruikt om interacties met bezoekers makkelijker te maken. Een shop assistent kan verschillende taken uitvoeren. Onder andere het beantwoorden van vragen, het doen van product aanbevelingen, en het verstrekken van bestelinformatie.

Dankzij de vooruitgang in AI-technologie zijn virtuele winkelassistenten behoorlijk effectief geworden. Ze zijn bijvoorbeeld in staat om 80% van de routinevragen te beantwoorden. Zelfs 34% van de online shoppers verkiest chatbots boven menselijke klantenservices.

Om met een shop assistent te kunnen communiceren moet iemand eerst een bepaalde website of social media pagina bezoeken. De shop assistent begroet de gebruiker vervolgens, en stelt een vraag of informeert over een korting. Deze begroeting, vraag, of aanbieding kan worden gepersonaliseerd op basis van beschikbare gegevens over de gebruiker. Of het kan algemeen worden gehouden, zodat de ervaring voor iedere bezoeker hetzelfde is.

 

Waarom elke winkel hier gebruik van zou moeten maken!

Alles wat de shop assistent doet, draagt uiteindelijk bij aan jouw bedrijf. Het heeft vele voordelen om een virtuele shop assistent te hebben. Hier zijn er een paar:

  • Het beslissingsproces sneller en makkelijker maken
  • Meer sales genereren
  • Data verzamelen
  • Een betere klantervaring creëren
  • Geld besparen
  • Een voorsprong op de concurrentie

Daarnaast is een virtuele shop assistent een goede aanvulling op menselijke verkoopmedewerkers. Ze hebben namelijk zeker een toegevoegde waarde. Als mensen zich er bewust van zijn dat Artificially Intelligent Voice Assistants (AIVA) niet volledig menselijk zijn, kunnen ze ook de druk die ze misschien voelen om beoordeeld te worden door mensen, loslaten. Uit onderzoek is gebleken dat mensen de neiging hebben om meer persoonlijke informatie te verschaffen aan virtuele bots, dan aan echte mensen. Het feit dat AIVA’s geen echte mensen zijn, kan ertoe leiden dat mensen ze gebruiken bij meer persoonlijke kwesties. En het kan de angst die ze wellicht hebben over hun keuzes of vragen, verminderen.

 

Waar kun je een virtuele shop assistent onder andere voor inzetten?

Klantvragen beantwoorden

Als eerste is het belangrijk dat de vragen die mensen hebben tijdens het beslissingsproces, snel beantwoord kunnen worden. Een virtuele shop assistant kan dit perfect doen. Het zijn meestal basisvragen over verzend- en retourkosten of levertijd. Maar ze kunnen ook inhoudelijk over de producten gaan die ze verkopen. Als klanten hierbij goed geholpen worden, is de kans groter dat ze uiteindelijk iets kopen. De shop assistenten zijn 24/7 beschikbaar. Dat is nodig omdat mensen ook op elk moment van de dag online aan het winkelen kunnen zijn.

Productaanbevelingen geven

Maar virtuele shop assistenten kunnen meer dan alleen basisvragen beantwoorden. Ze kunnen namelijk ook gebruikt worden om productaanbevelingen te geven. Bijvoorbeeld gebaseerd op de behoeften, het gedrag en de voorkeuren van een klant. Je kunt een shop assistent ook inzetten om meer informatie te zoeken over een product waar een klant naar vraagt. Hier kun je vervolgens aanbevelingen op doen. Dit kan de klantervaring aanzienlijk verbeteren. Zo kun je klanten zo snel mogelijk de oplossing voor hun vraag of probleem bieden.

Kortingen aanbieden

Wat een shop assistent nog meer kan doen is aanbiedingen en kortingen geven aan klanten. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan om de conversie te verhogen en meer verkoop en inkomsten te genereren. Merken kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om klanten die voor het eerst komen een welkomskorting te geven. Ook kun je een seizoenskorting promoten, of productspecifieke kortingen geven. Een virtuele assistent kan ook zo worden ingesteld dat ze klanten korting kunnen geven als ze de website willen verlaten.

 

Virtuele shop assistenten proberen klanten dus zoveel mogelijk te helpen in hun beslissingsproces. Zo dragen ze bij aan het uiteindelijk overgaan tot een aankoop. Wil jij ook gaan werken met een virtuele shop assistent? Onze chatbot is binnenkort beschikbaar. In de tussentijd kun je wel alvast met LiveChat of een van onze andere gesprekskanalen aan de slag!

post image

Chatbots

Flink meer investeringen in AI voor verbetering klantenservice

See more