post image

Commerce

Een perfecte klantervaring met Live Chat

Klantervaring is cruciaal geworden voor elk bedrijf, vooral om te blijven groeien. Het opbouwen van relaties, het behouden van klanten en het aansporen van merkondersteuning zijn slechts enkele manieren waarbij een positieve klantervaring kan helpen.

Tegenwoordig hebben we snel enorme hoeveelheden informatie binnen handbereik. Daarom zijn consumenten goed in staat om zichzelf te informeren en hun eigen aankoopbeslissingen te nemen. Dat is waar we gaan zien dat een klantgerichte aanpak de overhand krijgt. Deze benadering betekent dat de focus nu ligt op hoe bedrijven klanten kunnen voorzien van datgene wat ze willen. En hoe ze het willen. We hebben allemaal wel van het gezegde gehoord “De klant is koning!”. Dat is nu meer aan de orde dan ooit tevoren.

Daarom is het zo belangrijk geworden dat bedrijven hun klanten een ervaring bieden waardoor ze terug willen komen voor meer. En die ervaring willen delen met anderen. Live chat kan daarbij helpen. Het brengt namelijk veel voordelen met zich mee die allemaal gaan over het verbeteren van de klantervaring.

 

Verhoog de klanttevredenheid

Live chat is een geweldige manier om jouw klanttevredenheid te verhogen, en wel om een paar redenen. Ten eerste willen consumenten tegenwoordig gelijk geholpen worden. Snelle responstijden zijn daarom absoluut cruciaal. Met chat ben je in staat om direct te communiceren met een bedrijf zonder lange wachttijden. En die zou je wel hebben via de telefoon of e-mail. Het helpt bij het leveren van real-time oplossingen.

Ten tweede is het een geweldige manier om de relatie met jouw klanten te onderhouden. Dat komt omdat chat van nature een conversatie is. Goede relaties zullen de loyaliteit en tevredenheid van jouw klanten vergroten. Als gevolg daarvan is de kans groter dat ze bij jou blijven kopen, en jouw merk aanbevelen bij vrienden en familie. Dit wordt ondersteund door statistieken waarbij 73% van de consumenten zegt dat een goede ervaring de sleutel is tot het beïnvloeden van hun merkloyaliteit.

 

Klantenservice als een persoonlijke en menselijke ervaring

Live chat is een geweldige manier om een persoonlijk tintje aan jouw bedrijf te geven. Begroet worden door een naam en een vriendelijk gezicht als de chatwidget verschijnt, kan gesprekken meer uitnodigend laten voelen. Net zoals een één-op-één chat met snelle responstijden en persoonlijke antwoorden. Wanneer een klant van begin tot eind door een traject kan worden begeleid, zullen zij jouw merk herinneren als één die helpt, om hen geeft en naar hen luistert.

 

Live chat als pro-actieve service

Er zijn twee soorten chat: reactief en proactief. Reactieve chat verwijst naar het moment dat een klant voor het eerst contact opneemt met de chat. Proactieve chat is wanneer een live chat medewerker als eerste het gesprek begint als gevolg van een bepaalde trigger.

Wat belangrijk is om op te merken, is dat live chat op unieke wijze die proactieve chat service biedt. Dit kan zeker gunstig zijn voor elk bedrijf. Niet alleen kan het klanten helpen te voorkomen dat ze afzien van een aankoop, maar de chat wordt ook meer gepersonaliseerd wanneer je interactie hebt met een klant die bijvoorbeeld net op het punt stond om af te rekenen. De klant advies of begeleiding bieden kan resulteren in een win-win situatie voor beide partijen. Meer verkoop en tevreden klanten!

 

Verhoog productiviteit met chat

Telefonische ondersteuning wordt vandaag de dag nog steeds veel gebruikt. Echter, het idee van wachten in een wachtrij is niet iets waar veel mensen blij van worden. Een support center kan overspoeld worden met een enorme hoeveelheid telefoontjes, wat kan leiden tot boze en ontevreden klanten. Live chat heeft dit probleem niet. Het kan juist helpen met het verlichten van de werkdruk van jouw support team door hen te ontstressen. Door het gebruik van chat, hebben medewerkers de mogelijkheid om te chatten met tot wel zes klanten in één keer. Daarnaast kan dat ook nog in meerdere talen. Dit alles zorgt ervoor dat jouw klanten die snelle reacties en behulpzame ondersteuning krijgen. En dat terwijl de klantervaring wordt verbetert.

 

Chat automatisering voor klantervaring

Er is geen twijfel over mogelijk dat een perfecte balans tussen technologie en mensen kan worden gerealiseerd door het gebruik van live chat. Echter, als we ons alleen even richten op chat automatisering, zien we dat het enorme potentie heeft voor de klantervaring. Door veel gestelde vragen te beantwoorden en 24/7 beschikbaar te zijn, krijgen klanten dat snelle antwoord dat ze willen. Bovendien kunnen ook menselijke chat operators beschikbaar zijn voor degenen die verdere hulp nodig hebben. Dit zal over het algemeen leiden tot een hogere klanttevredenheid.

Klantervaring kan een make or break zijn voor een bedrijf. Het implementeren van een succesvolle strategie die ervoor zorgt dat elke interactie met jouw bedrijf aangenaam is, is iets wat niet langer genegeerd kan worden. Het implementeren van live chat is een geweldige manier om je daarmee op weg te helpen.

Begin jouw reis voor het opdoen van klantervaring vandaag nog!

post image

Commerce

Holland Capital investeert in Conversation24 en de toekomst van Conversational Commerce

See more