post image

Commerce

Breng online en offline winkelen samen

Online winkelen is in een versnelling geraakt door de coronacrisis. De omzet van webwinkels steeg met maar liefst 40% in de coronaperiode. Maar door de noodzaak om online te shoppen, bleef het fysieke winkelen echter achter.

Het antwoord op deze voor retailers negatieve ontwikkeling, is multichannel. Want met name multichannel retailers, die zowel fysiek als online verkochten, profiteerden juist in de afgelopen periode. Lees in dit artikel waarom een naadloze winkelervaring de klantervaring positief verbeterd.

 

Gewend aan online winkelen

Consumenten hebben de laatste jaren steeds meer pluspunten van het online winkelen gezien. Denk aan het gemak van aan huis bezorgen en geen sluitingstijd, dus op elk moment van de dag kunnen winkelen. Ook is er vaak een grotere collectie.

De online winkelervaring is in de loop der jaren ook steeds meer geoptimaliseerd. Onder andere door middel van AI. 86% van de bedrijven heeft geïnvesteerd in AI initiatieven. Er wordt bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van data om persoonlijke klantreizen te creëren.

 

Verleiden om fysiek te winkelen

Consumenten verwachten nu een comfortabele klantervaring op maat. Dus moeten retailers een manier vinden om consumenten weer te verleiden om offline te gaan winkelen. Winkels zullen niet verdwijnen door online webshops, maar er is wel werk aan de winkel. 

Ook offline is het nodig om up-to-date te blijven door te investeren in technologische oplossingen en multichannel platformen. De ontwikkelingen op het gebied van technologie gaan zo snel dat je de omnichannel altijd wel weer kan optimaliseren. Houdt de trends dus goed in de gaten! Biedt je klanten de ervaring van fysiek winkelen, en het gemak van online shopping.

 

Een afgestemde multichannel aanpak

Dit kan onder andere door smartphones te integreren in het winkelconcept. Hiermee creëer je een seamless winkelervaring. Klanten kunnen producten scannen met hun smartphone voor meer informatie. Of lange rijen vermijden door online af te rekenen of achteraf te betalen. Zo kun je ook inspelen op data en  ook offline een gepersonaliseerde ervaring bieden.

Daarnaast kun je via bijvoorbeeld camera’s en AI die de winkelvoorraad beheren. Of die monitoren waar consumenten zich bevinden en hoe ze zich gedragen. Hierdoor kan er real-time ingespeeld worden op de consumentenvraag.

 

Natuurlijk speelt Live Chat een grote rol in de klantervaring tegenwoordig. Je kunt makkelijk en snel iets vragen. En ook in fysieke winkels kan het een extra optie zijn naast de aanwezige verkoopmedewerkers. Wil je hier meer over weten? Kijk dan op onze productpagina.

Onze producten

Kanalen

Hoe Conversational Commerce de winkelervaring verandert

See more