Als je al weet in welke fasen van het klanttraject je contact kunt maken met je klanten, is het tijd om uit te zoeken hoe je dat precies kunt doen. Gelukkig zijn er een flink aantal goede opties waar je uit kunt kiezen. Lees hieronder 4 van deze manieren, en waarom ze werken.
Populaire messaging apps maken het mogelijk om memes, GIF’s, video’s en emoji’s te gebruiken die helpen om het gesprek luchtig te houden en de betrokkenheid van de klant te vergroten.
1. Live Chat
Live chat is een van de meest populaire communicatiekanalen. Het is gemakkelijk te gebruiken en laat klanten onmiddellijk antwoorden krijgen via je website. Deze functie geeft het een groot voordeel ten opzichte van e-mail of telefoon. Live chat stelt één Chat Operator in staat om met twee, of zelfs drie, klanten tegelijk te chatten, en daardoor kunnen merken de wachttijd verkorten en de klanttevredenheid vergroten.
Live chat apps hebben ook een enorm potentieel voor e-commerce. Je kunt het gebruiken om klanten die je website bezoeken proactief te betrekken en om contact te leggen met klanten die anders niet om je hulp zouden vragen. Nadat het ijs is gebroken, kun je de klant wegwijs maken op je website en gepersonaliseerde aanbevelingen doen die kunnen helpen bij de keuze van het product.
2. Chatbots
Een chatbot is software die gebruikers helpt door antwoorden te geven op hun vragen via tekstberichten. Chatbots kunnen met meerdere gebruikers tegelijk chatten en 24 uur per dag binnen enkele seconden informatie geven. Bovendien kun je ze zowel op websites als op messaging apps implementeren. Dit maakt het mogelijk om in verschillende stadia van het klanttraject een conversatie-ervaring te bieden via kanalen die natuurlijk zijn voor bepaalde stadia.
Al deze functionaliteiten hebben chatbots ook tot een zeer populaire vorm van conversational commerce gemaakt. Merken gebruiken het om met relatief weinig inspanning in contact te komen met klanten. Bovendien hoeven gebruikers bij chatbots, in tegenstelling tot bij traditionele apps, niet te leren hoe ze werken. Je kunt ze met een paar klikken vragen naar de status van je laatste bestelling, je vlucht verzetten of de locatie van de dichtstbijzijnde winkel opvragen. Dit heeft ze populairder gemaakt bij minder technisch onderlegde klanten.
3. Messaging apps
Een messaging app, zoals Messenger of WhatsApp, is een chatplatform waarmee je chatberichten kunt uitwisselen. Consumenten maken er gretig gebruik van om privé te communiceren, contact op te nemen met merken of om online te winkelen. Deze apps hebben de sociale netwerken zelfs voorbijgestreefd. Ze krijgen 20% meer gebruikers dan sociale media platforms.
Bovendien bieden populaire messaging tools de mogelijkheid om memes, GIF’s, video’s en emoji’s te gebruiken, wat helpt om de conversatie luchtig te houden en de betrokkenheid van de klant verhoogt. Dat is de reden waarom merken messaging apps gebruiken. Ze zorgen voor een veel persoonlijkere en natuurlijkere klantcommunicatie, en dat vertaalt zich in een hogere conversie. Uit gegevens blijkt dat 70% van de emotioneel betrokken klanten twee keer zoveel uitgeven aan merken waarmee ze een emotionele band hebben als aan merken waarmee dat niet het geval is.
4. Voice assistants
Een spraakassistent is een soort software die wordt geactiveerd door stemcommando’s en die vragen van gebruikers beantwoordt. Spraakassistenten, zoals Google Assistant, Alexa, Cortana of Siri, worden een steeds populairdere functie in veel elektronische apparaten. Klanten zijn er dol op omdat ze handig zijn, plezier brengen en hen laten multitasken.
De groeiende populariteit van voice assistants moedigt merken aan om ze te gebruiken in hun marketing en klantenservice strategieën. Spraakassistenten kunnen snel antwoorden geven of zoekers naar je website leiden, waardoor je jouw naamsbekendheid kunt vergroten.
Als je je klanten ook beter wilt leren kennen, kunnen wij je daar wellicht bij helpen. Neem contact met ons op voor meer informatie, of start nu je 30 dagen gratis proefperiode met onze communicatiesoftware!