post image

Commerce

De impact van de pandemie op E-Commerce: Trends voor 2021

Het valt niet te ontkennen dat COVID-19 een enorme impact heeft gehad op ons dagelijks leven. Dit geldt ook voor de wereld van e-commerce. Nu consumenten in steeds grotere aantallen online winkelen, geloven velen dat deze trend zal aanhouden lang nadat de pandemie voorbij is. Het gedrag van klanten is voorgoed veranderd. Dit betekent dat bedrijven op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun klanten tevreden te houden. 

Nu de pandemie e-commerce jaren vooruit heeft gedreven, zijn er enkele trends naar voren gekomen. Hier zijn een paar die we verwachten te blijven zien in 2021!

 

E-commerce verkoop blijft stijgen

Gedurende 2020 zag e-commerce verkoop een gestaag niveau van groei. Er was een toenemend aantal mensen die binnenzaten. Hiervan zochten velen naar alternatieve manieren om zichzelf te vermaken, en wendden zich tot online winkelen. Echter werd tijdens de feestmaanden de meest significante groei zichtbaar. Doordat fysieke winkels gesloten waren tijdens grote sale evenementen, zoals Black Friday en Kerstmis, behaalde de e-commerce verkoop record-brekende resultaten.

Nu de pandemie nog steeds overal ter wereld voor lockdowns zorgt, wordt voorspeld dat de e-commerce verkoop zal blijven groeien. Er is nog steeds grote onzekerheid over wat de blijvende effecten van de pandemie precies zullen zijn. Maar er zijn wel een paar dingen die we kunnen voorspellen. Tijdens de lockdown zagen we een “treat yourself”-mentaliteit ontstaan die zich tijdens de pandemie verder ontwikkelde. Het uitgavenpatroon nam toe en veranderde, waarbij verschillende soorten producten aan populariteit wonnen. Uit een onderzoek van UNCTAD en Netcomm Suisse eCommerce Association bleek dat online aankopen in 2020 in de meeste productcategorieën met 6 tot 10 procent waren gestegen. Dit gedrag zal in 2021 hoogstwaarschijnlijk aanhouden omdat de meeste maatregelen waarschijnlijk zullen blijven.

Bovendien hebben velen gesuggereerd dat mensen ook na de pandemie online zullen blijven winkelen. Dit kan het gevolg zijn van het feit dat meer mensen vertrouwd raken met het gebruik van webshops. En de gemakken die daarmee gepaard gaan. Dit betekent dat bedrijven hun digitale ervaring zullen moeten blijven updaten en verbeteren. Ook moeten ze ervoor zorgen dat er genoeg communicatiekanalen voor de consument aanwezig zijn.

 

Nu kopen, later betalen

De pandemie heeft mensen ongetwijfeld op hun eigen manier beïnvloedt. Velen zijn nu op zoek naar flexibele en verantwoorde betaalmethoden. Aangezien de voorkeuren van mensen voor betalingen nu veranderen, wint een nieuwe speler in de betalingsmarkt aan populariteit. Het ‘koop nu, betaal later’ systeem (Buy now pay later) wordt steeds vaker gebruikt door zowel consumenten als bedrijven. Als gevolg daarvan is dit een trend die we waarschijnlijk tot in 2021 zullen blijven zien.

Er wordt zelfs gesuggereerd dat dit voor consumenten een manier van betalen kan worden die de voorkeur heeft. Door nu te kopen en later te betalen kunnen klanten de kosten van artikelen spreiden over een afgesproken periode. Dit betekent dat producten die vroeger misschien te duur of onbereikbaar waren, nu gemakkelijk kunnen worden gekocht. Bedrijven hebben hier inderdaad het nut van ingezien. De waarde van online winkelwagens waarschijnlijk zal toenemen, wat tot meer online verkopen zal leiden.

 

Omnichannel winkelen

De pandemie veranderde het gedrag van consumenten in 2020. Hierdoor werden zij, en retailers, gedwongen om over te stappen op een digitale ruimte. Als gevolg daarvan moesten bedrijven zich richten op een omnichannel strategie. Die moest voldoen aan de behoeften van deze klanten die nu online aan het winkelen waren.

Een omnichannel strategie is eenvoudig gezegd gericht op een aansluitende klantervaring via meerdere kanalen. Of dat nu online, in de winkel of via sociale media is. Dit helpt bedrijven ook om inzicht te krijgen in de veranderende winkelgewoonten van klanten. Zo kan een zal er een meer aansluitende interactie plaatsvinden. Aangezien steeds meer consumenten via meerdere kanalen winkelen, zal deze trend in 2021 blijven groeien.

 

Social e-commerce

De verschuiving naar online winkelen heeft veel kansen gecreëerd voor bedrijven die de uitdaging willen aangaan. Daarom zagen we in 2020 veel grote techbedrijven hun strategieën aanpassen om zich op de e-commerce markt te begeven. Facebook was een van deze bedrijven die precies dat deed met de introductie van Facebook- en Instagram-shops. Naarmate meer grote spelers social shopping introduceren, zullen we een enorme verandering zien in de manier waarop mensen online winkelen. Consumenten zullen aankopen kunnen doen vanaf elk sociaal platform dat ze maar willen, zonder het te hoeven verlaten. Met andere woorden, het wordt een “one-stop-shop”.

 

In-chat betaling

Een andere trend die in 2021 de aandacht zal trekken, is de mogelijkheid om te betalen binnen een chatgesprek zelf. Terwijl eenvoud en efficiëntie steeds belangrijker worden, kun je je geen perfectere aanvulling op bovenstaande trends wensen! Bedrijven kunnen klanten in het gesprek te houden door alle betalingen op één platform af te handelen. Dit zorgt niet alleen voor een geweldige klantervaring, maar het heeft ook het potentieel om de verkoop te verhogen. Deze trend zal zeker een spannende zijn om te volgen naarmate 2021 vorderd.

Nu het ernaar uitziet dat deze trends in 2021 de overhand zullen krijgen, is één ding duidelijk. Bedrijven moeten goed voorbereid zijn om om te kunnen gaan met de toenemende eisen van consumenten op digitale kanalen. Wij kunnen je onder andere helpen om in contact te komen met jouw klanten. Maar we kunnen je ook introduceren aan de wereld van conversational commerce via in-chat betaling.

Neem contact met ons op om te ontdekken hoe!

post image

Commerce

Holland Capital investeert in Conversation24 en de toekomst van Conversational Commerce

See more