post image

Marketing

3 succesvolle conversational marketing voorbeelden

Vandaag de dag is het personaliseren van je marketinginspanningen een must geworden. Sterker nog, het wordt van je verwacht. Klanten die een product willen kopen, willen verzorgd en begeleid worden tijdens hun hele reis met een bedrijf. Dit betekent dat er nieuwe strategieën moeten worden ontwikkeld om tegemoet te komen aan de wensen van deze moderne consument. De consument die gemak bovenaan zijn prioriteitenlijst heeft staan.

Bovendien hebben klanten toegang tot zo veel informatie, dat ze zelf precies weten hoe en wat ze willen. Daarom is het voor merken zo belangrijk geworden om op de achtergrond te blijven. En actief naar hun klanten te luisteren. Dit zal hen helpen bij het werken aan een strategie die is afgestemd op de behoeften van je klanten.

In dit artikel worden enkele succesvolle voorbeelden van conversational marketing besproken. Het bewijst dat deze trend een handig instrument is als het correct wordt gebruikt.

 

Wat is conversational marketing?

Voordat we in de voorbeelden duiken, laten we eerst ontrafelen wat conversational marketing nu eigenlijk inhoudt. In andere woorden, als we het hebben over conversational marketing, hebben we het over het gebruik van live chat, chatbots en social monitoring. Dit wordt gebruikt om echte relaties met klanten te ontwikkelen door middel van conversaties.

Conversational marketing is een mooie gepersonaliseerde aanpak. Het zal je helpen om op een hoger niveau met je klanten in contact te komen. Door een gesprek met een chatbot of een chatoperator, kan dit proces je klanten verder in de sales funnel brengen. Het biedt klanten een betere klantervaring, en draagt bij aan de groei van je bedrijf.

 

Belangrijkste voordelen

Een groot voordeel van conversatiemarketing is dat je het gewoon kunt integreren in je bestaande marketingstrategie. Het perfecte laatste stukje van de puzzel. Als conversatiemarketing harmonieus werkt, kan het helpen bij het verbeteren van leadgeneratie, verkoop en klantenservice.

Hier zijn enkele belangrijke voordelen van het implementeren van conversatiemarketing:

  1. Verzamel waardevolle gegevens over je klanten
  2. Langdurige relaties opbouwen door personalisatie
  3. Veel tijdsbesparing
  4. Verbeteren van klanttevredenheid en klantervaring
  5. Genereren van leads en sales via nieuwe kanalen
  6. 24/7 beschikbaar en optie voor automatisering

 

Conversational marketing in actie!

Hier zijn een aantal geweldige conversational marketing voorbeelden:

еBay

Een zeer succesvol voorbeeld van conversatiemarketing is van de multinationale e-commerce onderneming eBay. Met het bezitten van een van de meest geavanceerde chatbots die er zijn, beweert eBay de meest populaire te bezitten.

Wat deze chatbot onderscheidt, is dat hij werkt via spraakopdrachten. Je kunt snel door een catalogus van producten kijken door alleen maar tegen je Android- of Google Home-apparaat te praten. Ebay’s bot vindt klanten de beste deals en stuurt deze direct naar hun telefoon.

Bedrijven zijn voortdurend op zoek naar een manier om de in-store ervaring naar digitale platforms te brengen. Met de slimme bot van eBay hebben ze dit met succes tot leven gebracht. Een mooi voorbeeld van de integratie van conversatiemarketing met een spraakcommando. Efficiënt en eenvoudig!

HelloFresh

Iedereen heeft waarschijnlijk wel eens van HelloFresh gehoord. Het is een wereldwijd toonaangevende leverancier van maaltijdpakketten en recepten, met meer dan 5 miljoen gebruikers. Om voorop te blijven lopen lanceerden ze in 2017 al de Freddy Fresh bot.

Via Facebook Messenger hebben klanten de mogelijkheid om voor van alles en nog wat de interactie aan te gaan met deze chatbot. Freddy levert niet alleen geweldige klantenservice, maar voegt ook wat plezier toe door receptideeën en maaltijdherinneringen te delen.

HelloFresh wil hiermee haar klanten een service bieden die de verwachtingen overtreft. Deze slimme bot opent een communicatielijn die kan helpen bij het opbouwen van belangrijke relaties. Als een klant bij elke stap ondersteuning krijgt, krijgt hij ook meer vertrouwen in een bedrijf. Het uiteindelijke doel is dat de klant zijn abonnement verlengt. En HelloFresh heeft een slimme manier gevonden om dat te laten gebeuren.

Domino’s Pizza

Al in 2015, rolde Domino’s Pizza het “tweet to order” systeem uit. Hiermee konden klanten twitteren voor een pizza. Ze waren de eerste grote spelers in horeca die klanten de mogelijkheid gaven om via Twitter een bestelling te plaatsen. Vaste klanten konden eenvoudig een pizza bestellen door de pizza-emoji 🍕 naar @dominos te tweeten. Deze marketingtruc was een geweldige manier om de aandacht van jongere klanten te trekken. Het creëerde dan ook een buzz op sociale media.

Sindsdien heeft Domino’s uitgebreid, en bevat het nu elk type kanaal dat je maar kunt bedenken. Google Home, Alexa, Slack, Facebook Messenger, en zelfs je smart TV. Via SMS of spraakcommando is een pizza slechts een paar stappen verwijderd. Klanten hechten tegenwoordig waarde aan snelle communicatie en toegankelijkheid. Domino’s heeft dat met succes gedaan. Meer doen om te begrijpen wat je klanten willen, vertaalt zich door naar de manier waarop mensen je merk zien. Met dit in het achterhoofd heeft Domino’s de perfecte strategie gecreëerd om loyale klantenrelaties op te bouwen. En te onderhouden.

 

Investeren in relaties

De belangrijkste conclusie is het belang van een open communicatiekanaal dat het proces van online aankopen gemakkelijk en eenvoudig maakt. Je kunt veel meer doen dan alleen helpen bij het beantwoorden van vragen. Geautomatiseerd of met behulp van een menselijke chatoperator. Je investeert in relaties die er alleen maar voor kunnen zorgen dat je bedrijf bloeit en groeit.

Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen om met conversational marketing aan de slag te gaan? Neem dan hier contact met ons op!

post image

Commerce

Holland Capital investeert in Conversation24 en de toekomst van Conversational Commerce

See more