Horeca ondernemers zijn boos om de tariefverhoging van Thuisbezorgd en zoeken naar alternatieven. Ze moeten vanaf 24 juli 2022 meer commissie gaan betalen aan het platform. Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, gaat de tarieven namelijk van 13 naar 14 procent verhogen.
Monopoliepositie
Veel restaurants klagen over deze verandering. ‘We houden geen winst meer over’, ‘Thuisbezorgd misbruikt zijn macht’ en ‘Restaurants verdienen geen droog brood meer!’ zijn veelgehoorde uitspraken.
Maar ze kunnen ook niet zomaar stoppen. Het probleem voor ondernemers is dat er veel besteld wordt via de grote speler op de markt voor maaltijdbezorging. ‘Als ik stop met Thuisbezorgd ben ik misschien 50 procent van mijn klanten kwijt. Dat is geen keuze. Ze hebben echt een monopolie, daar kan niemand tegenop.’ Aldus Ali Badr van de The Ribman in Hengelo.
Thuisbezorgd: ‘Vervelende beslissing’
Volgens Thuisbezorgd is deze beslissing noodzakelijk vanwege stijgende inflatie en hoge bedrijfskosten. ‘We begrijpen dat het vervelend is voor veel restaurants’. Het zou de eerste commissie verhoging in jaren zijn, daarbij hebben ze de omzet per restaurant met gemiddeld 50% verhoogd.
Maar Vincent Anker van Burger Business in Nijmegen vind dat nergens op slaan: ‘Als die omzet al is gestegen, stijgt de vaste commissie die Thuisbezorgd vangt vanzelf mee. Onlangs heeft Thuisbezorgd de verwerkingskosten per order ook al verhoogd van €0,19 naar €0,21.’
Klant de dupe
Sherbel Yousef, eigenaar van een grillroom in Enschede is er ook niet blij mee. ‘Het zijn al enorm dure tijden. De grondstofprijzen zijn gestegen, de pizzadozen zijn zes tot zeven euro per pakket duurder geworden, gas en elektriciteit kosten meer. Eén procent erbij klinkt weinig, maar is in deze tijd veel’. Hij sluit niet uit dat de klant uiteindelijk de dupe wordt van de prijsverhogingen. “Uiteindelijk zal je wel moeten. De meeste ondernemers hebben de prijzen al verhoogd vanwege de gestegen inkoopprijzen. Maar je kunt niet blijven stijgen, dan is het voor de klanten ook niet meer leuk.’
Alternatieven Thuisbezorgd
Binnenkort kan Thuisbezorgd rekenen op een offensief van meerdere kanten. Horecazaken gaan op zoek naar alternatieven om Thuisbezorgd te omzeilen. Dan zijn UberEats en Deliveroo natuurlijk de meest voor de hand liggende. Maar op verschillende plekken worden er ook meer lokale alternatieven opgezet.
Ook willen ze consumenten aansporen om direct bij de horecaondernemer te bestellen. Dat kan bijvoorbeeld via WhatsApp. Bij Conversation24 is de ideale oplossing binnen handbereik. Met de nieuwste catalogus en betalingsfunctie, geef je je klanten de mogelijkheid om direct in WhatsApp maaltijden te bekijken en af te rekenen. Bovendien is WhatsApp het meest populaire berichtenplatform van Nederland én kun je klanten op de hoogte houden van speciale aanbiedingen via de app. En met een open rate van 99%, komt dat bericht vrijwel altijd aan. Wil jij ook de touwtjes in eigen handen hebben? Neem dan contact met ons op.