post image

Commerce

Wat we kunnen leren van e-shopping in China

Nu wij in het westen steeds meer gebruik maken van nieuwe conversational e-commerce technologieën, is dit in China al een tijdje gemeengoed. China is op dit moment de grootste e-commercemarkt ter wereld. In 2020 bedroeg de omzet 1,3 biljoen dollar. Daarnaast heeft 59% van de Chinese bevolking in 2021 ten minste één product online gekocht.

Wij kunnen hier nog veel van leren, in dit artikel lees je daar meer over!

 

Torenhoge consumentenverwachtingen

Consumenten verwachten tegenwoordig een volledig geïntegreerde ervaring tussen fysiek en digitaal. Denk aan snelle levertijden, gepersonaliseerd aanbod én omnichannel services tegen lage prijzen. Maar veel bedrijven in bijvoorbeeld Europa en Amerika zijn achter de schermen nog niet klaar voor de techniek, data, supply chain en betaling integraties.

 

Waarom is China koploper?

Dat China in staat is om te innoveren op deze schaal en met deze snelheid heeft verschillende redenen. Ten eerste speelt de verstedelijking in China een grote rol. Het percentage mensen dat in de stad woont blijft meer en meer groeien, wat veel voordelen biedt voor logistiek en supply chain. Daarnaast is de acceptatie en het gebruik van mobiele telefoons ontzettend hoog in China. De tijd die een gemiddeld persoon per dag online doorbrengt op zijn of haar smartphone, is meer dan 7 uur!

Dat komt mede omdat ze zo betaalbaar zijn. En door de snelle ontwikkelingen van betalingen via de telefoon (WeChat Pay en Alipay in het bijzonder). Die ontwikkeling van mobiele betalingstechnologieën stelt gebruikers in staat om met één klik te betalen. Deze trend is in westerse landen veel minder gebruikelijk.

China

 

Gaat WhatsApp het Chinese WeChat achterna?

Zo groot als WhatsApp in Nederland is, zo is China’s WeChat nog vele malen groter. WeChat lijkt in sommige opzichten sterk op WhatsApp, het verschil is alleen dat WeChat ook diensten aanbiedt zoals gamen, winkelen en betalingen. Het kan worden gebruikt als een wallet om winkels, taxi’s en zelfs straatverkopers te betalen en meer dan 900 miljoen mensen gebruiken het elke maand. De populariteit van WeChat betekent dat veel Chinese consumenten nu zowel Alipay, als WeChat gebruiken.

 

Livestreaming steeds populairder

Ook Livestreams zijn een hot trend in China in de e-commerce wereld. Ze trekken miljoenen kijkers en een omzet van enkele honderdduizenden euro’s in één uitzending is eerder regel dan uitzondering. De rol en invloed van livestreaming gaat alleen maar groter worden. Het is voor zowel merken als retailers een unieke mogelijkheid om in real-time meer bekendheid te generen, direct een band op te bouwen met consumenten én sales te realiseren.

 

Goed op weg

Het is voor ons nu vooral belangrijk om zowel innovatie op customer-facing business (commerce, media, entertainment) als back-end enablers (data, technologie, payment, infrastructuur, team) te versnellen.

Maar, we zien nu al wel dat de eerste stappen worden gezet voor slimme innovaties met betalingsmogelijkheden en WhatsApp. Conversation24 is hierin koploper door de betalingsflow die nu nog veelal buiten de apps plaatsvindt, te integreren. Met deze recent gelanceerde catalogus en betalingsfunctie, kun je de de volledige customer journey, inclusief betalen, in WhatsApp voltooien.

Wil je hier meer over weten? Neem dan hier contact op met ons voor de mogelijkheden, of start je 14-dagen trial.

China

post image

Commerce

Holland Capital investeert in Conversation24 en de toekomst van Conversational Commerce

See more