post image

Channels

Wat is het verschil tussen WhatsApp API en WhatsApp Business?

We kunnen niet ontkennen dat WhatsApp onze communicatie in het dagelijks leven makkelijker maakt. Sinds de uitbraak van COVID-19 heeft de berichten-app ons geholpen contact te houden met mensen die we niet meer in real life konden zien. Met een enkel berichtje kunnen we ook gemakkelijk een bestelling plaatsen. Of de status van de levering van een recente aankoop controleren zonder uit de app te hoeven. Het is geen verrassing dat Whatsapp in 2020 met 600 miljoen installaties de meest gedownloade app van Facebook was. Omdat het zo’n handige app is voor klanten, zou het een gemis zijn voor bedrijven om het niet te gebruiken. Drie jaar geleden lanceerden WhatsApp een versie voor bedrijven. Als reactie op de goede ontvangst daarvan, brachten ze een paar maanden later een API-versie uit. Deze versies lijken op elkaar, maar er zijn toch enkele belangrijke verschillen tussen WhatsApp API en WhatsApp Business.

Voor veel mensen zijn chatbots en live chat niets nieuws. Ze hebben het web overgenomen. En raad eens? WhatsApp API biedt integratie met een chatbotdienst. Door beide diensten te combineren, kan een bedrijf een behoorlijk efficiënte tool voor conversatiemarketing ontwikkelen.

Heb je overwogen hun diensten te gebruiken voor je bedrijf? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar hoe het werkt? Wij bespreken de belangrijkste verschillen tussen beide diensten in dit artikel!

 

WhatsApp Business, een oplossing voor kleine bedrijven

Stel je bakt geweldige koekjes. Je familie en vrienden zijn er helemaal weg van. Ze zijn vooral onder de indruk van de gekke combinaties en hoe goed ze smaken. De matcha met witte chocolade is ieders favoriet! Op een gegeven moment vraagt een vriend of je een klein doosje met koekjes kunt maken voor valentijnsdag, waar hij natuurlijk voor wil betalen. Zijn vriendin vindt dat zo leuk dat ze aan iedereen verteld hoe lekker de koekjes waren. Je begint meer bestellingen te krijgen van kennissen en buren. Het lijkt zelfs op een zakelijke kans, en je doet een investering.

WhatsApp Business is de perfecte oplossing voor een klein bedrijf als dit. Het is een manier om een kanaal te hebben waar klanten je gemakkelijk kunnen bereiken. Ook hoef je geen extra kosten te maken, want de app is gratis te downloaden. De interface is hetzelfde als de gewone app. Maar voordat iemand je een bericht stuurt, krijgt diegene een melding in de chat waarin staat dat de chat van een zakelijk account afkomstig is. Maar wat houdt dat dan in? Ten eerste heb je meer ruimte om je bedrijf te presenteren. Het is mogelijk om je openingstijden en bereikbaarheid in de beschrijving te vermelden. Een logo of een mooie foto van de producten die je verkoopt wordt op prijs gesteld! Ook kun je gebruik maken van de productcatalogusfunctie.

Use quick replies on WhatsApp Business

Echter ondersteunt het slechts één gebruiker voor één apparaat, dus het is onmogelijk om met meerdere chats te werken. Aan de andere kant heeft het veel tools om snel te reageren op consumenten. Je kunt bijvoorbeeld voorgeprogrammeerde antwoorden te formuleren, en het taggen van gesprekken is ook een optie. Bovendien kun je met de app een away message instellen, zodat klanten weten dat je hun bericht hebt ontvangen en later zult antwoorden.

 

WhatsApp Business API, op maat gemaakt voor middelgrote tot grote bedrijven

Als je koekjesbedrijf uitbreidt, heb je waarschijnlijk geen tijd meer om het allemaal zelf bij te houden. Misschien ga je wel je personeel en klantenservice uitbesteden. Of misschien sluit je uiteindelijk een contract af met een bedrijf dat WhatsApp API gebruikt. Deze versie is een betaalde optie die geschikt is voor middelgrote tot grote bedrijven en is gemaakt voor integratie met een ander systeem, zoals serviceplatforms en CRM’s. WhatsApp Business API biedt meer functies en is er om de communicatie met klanten nog meer te verbeteren.

Het mooie is dat je het platform van je voorkeur kunt kiezen voor de integratie. Zo kan het bedrijf meerdere medewerkers laten werken met één API – en naadloos communiceren met meer klanten. Er is zelfs een optie voor opt-in bij verkoop. WhatsApp API is perfect voor snelle en eenvoudige klantenondersteuning. En een manier om je routine in het werk te versoepelen.

Net als elke betaalde dienst heeft ook deze zijn complexiteit en voorwaarden. Maar dat is niet erg! In eerste instantie moet je een document met informatie over je bedrijf opstellen en dit indienen bij WhatsApp. De validatie door WhatsApp kan tussen de 3 en 14 werkdagen duren.

 

Hoe weet je of WhatsApp Business API de beste keuze is voor jouw bedrijf?

De eerste vraag die je moet stellen is: gebruikt je doelgroep WhatsApp? De app is het populairst onder jongeren. Als jouw diensten zich richten op dit publiek, kan dit een goede optie zijn. Ten tweede moet je de prijs overwegen. Welk CRM gebruikt je bedrijf? Heeft het er al een, of overweegt het er binnenkort een te nemen? De meeste partners bepalen hun prijzen op basis van een bedrag per bericht of een maandelijks abonnement.

Zodra je deze punten hebt overwogen, zul je een beter idee krijgen van of het een goede optie is voor jouw bedrijf of niet. Hieronder zullen we een aantal van de voors en tegens van de API-diensten op een rijtje zetten:

 

Wat zijn de voordelen?

Het belangrijkste voordeel is het omgaan met meerdere chats. De API stelt het bedrijf in staat om het nummer te integreren in een digitaal service platform en zoveel chat medewerkers te hebben als je wilt. Bovendien kun je de gespreksgeschiedenis bekijken als dat nodig is. Net als bij de gratis versie zijn de labels beschikbaar en is het ook mogelijk om aangepaste berichten te sturen. Bovendien kunt u documenten delen en bedrijfsresultaten meten aan de hand van de verzamelde gegevens.

 

Wat zijn de beperkingen?

Zoals we al eerder hebben besproken, is het een betaalde dienst die toestemming vereist. In overeenstemming met het beleid van de app, kunnen klanten alleen berichten van het bedrijf ontvangen als ze daarmee instemmen. Hoewel je berichten kunt sturen naar een onbeperkt aantal contacten, zijn promoties niet toegestaan. Om die reden heeft WhatsApp twee berichtmethodes gedefinieerd met verschillende kosten:

  • Sessieberichten: Nadat de klant zijn eerste bericht verstuurt, heeft u 24 uur de tijd om te antwoorden zonder enige inhoudelijke beperking. Deze berichten zijn gratis.
  • Sjabloonberichtgeving: WhatsApp maakt zich zorgen over de enorme hoeveelheid spam die een klant kan krijgen. Dit willen ze vermijden. Daarom hebben ze sjabloonberichten in het leven geroepen. Die gelden voor berichten die worden verstuurd nadat het venster van 24 uur is afgelopen. Vergeet niet dat de sjablonen vooraf moeten worden goedgekeurd door WhatsApp. Informatie over een verzendupdate of een geannuleerde vlucht valt bijvoorbeeld onder deze categorie.

Hier is een voorbeeld van een sjabloonberichtgeving van de WhatsApp-hotline van de Wereldgezondheidsorganisatie voor Covid-19:

The World Health Organization template messaging

The World Health Organization

Hoe zit het met de laatste WhatsApp-update over het privacybeleid?

Als je een WhatsApp Business-gebruiker bent, verandert er niets. Maar de laatste update bracht meer voordelen voor WhatsApp Business API. Ze bieden nu een hosting service aan. In plaats van je eigen API of die van een provider te gebruiken, heb je nu de optie om een Cloud-hosted WhatsApp Business API te gebruiken. Door voor deze optie te kiezen, kun je sneller implementeren en heb je lagere onderhoudskosten. Het is ook een geschikte optie voor gegevensopslag, aangezien de WhatsApp-server de gegevens zal opslaan.

Voor individuen verandert er ook niets. End-to-end-encryptie beschermt nog steeds de berichten en gesprekken die via de app worden gevoerd. WhatsApp zal je persoonlijke gegevens niet doorsturen voor reclame of andere doeleinden. Door de ophef die de laatste WhatsApp-update veroorzaakte, hebben ze ook een biometrische verificatie ontwikkeld voor de desktopversie die binnenkort wordt uitgebracht.

Als je er inmiddels klaar voor bent om WhatsApp Business te proberen, neem dan contact met ons op!

Bron: WhatsApp Business en WhatsApp Business API

post image

Channels

Toom Kiest WhatsApp als Marketingtool

See more