post image

Kanalen

Waarom je chat moet gebruiken voor interne communicatie

Nu er tegenwoordig meer mensen thuiswerken, en dit ook nog wel even zo zal blijven, is goede interne communicatie cruciaal. Het hebben van goede communicatie tussen al je medewerkers is prioriteit nummer één. Het helpt om efficiënter te werken, en uiteindelijk betere bedrijfsresultaten te behalen.

Er zijn een aantal kanalen die je hiervoor kunt gebruiken. Chat is hierbij wel het meest geschikt voor deze vorm van communiceren. Waarom? Dat lees je in dit artikel!

 

Dus, waarom chat voor interne communicatie?

Elk bedrijf bestaat uit aparte onderdelen en afdelingen. Deze teams bevinden zich vaak in verschillende kantoren, verdiepingen of filialen. Maar de workflows en werkprocessen moeten wel synchroon blijven lopen om dezelfde bedrijfsdoelen na te streven. Goede interne communicatie is hier de oplossing voor.

Chatten is hiervoor de beste manier om effectief te communiceren met collega’s. Bij chat is er bijvoorbeeld communicatie aan beide kanten mogelijk, in plaats van eenrichtingsverkeer.

Met chat heb je ook veel mogelijkheden, zoals audio- en videochatten, en bestanden en schermen met elkaar delen. Deze manier van communiceren is veel directer en meer samenwerkingsgericht dan bijvoorbeeld email, apps, of een intranet. Daarnaast wordt met een chatbot ongeveer 90 procent van de berichten gelezen binnen 3 minuten. Dat is een stuk sneller dan via andere vormen van communicatie.

 

Chatbots zijn de weg naar succes

Chat is een van de beste manieren om één-op-één te kunnen communiceren met teamleden. Maar het is een ander verhaal met bijvoorbeeld bedrijfsmededelingen. In een email is dat vaak zoveel tekst en zo saai dat niemand deze mededelingen wil lezen. En individueel chatten met elke medewerker is haast onmogelijk. Daarnaast moet de tekst in de chat ook korter en bondiger geformuleerd worden dan in een e-mail. Chatberichten schrijf je vaak kort en krachtig, daarom zijn ze ook meteen makkelijk om te lezen.

Een manier om chats naar iedereen in een bedrijf te versturen zonder veel tijd te verspillen, is om gebruikt te maken van chatbots. Chatbots zijn de ideale manier om met medewerkers te communiceren over interne kwesties. Stel dat iedereen een formulier voor HR moet bijwerken, dan kan een chatbot dit formulier naar iedereen tegelijk sturen. Daarna kunnen ze eventueel nog een follow-up bericht sturen. Bijvoorbeeld om de mensen die het nog niet hebben ingeleverd hieraan te herinneren.

Chatbots kunnen ook handig zijn om ongevallen of onderhoudsverzoeken te melden, compleet met tijd, datum en foto erbij. Of je kunt je medewerkers bijvoorbeeld vooraf informeren over slecht weer en wegafsluitingen. Daarnaast is een chatbot een goede manier om medewerkers te betrekken bij je bedrijf, en ze op de hoogte houden van dingen die spelen binnen het bedrijf. Bijvoorbeeld een herinnering voor de lancering van een nieuwe campagne of sale. Met een chatbot kun je snel zien wie het bericht heeft gelezen. Of wie er heeft gereageerd of een herinnering nodig heeft.

 

Maak onboarding makkelijker

Ook voor het onboarding proces van nieuwe medewerkers kan een chatbot veel voordelen bieden. Ze kunnen bijvoorbeeld altijd met vragen over het bedrijf terecht bij de chatbot. Ook reminders en vragen met betrekking tot het invullen van formulieren kunnen via de chatbot gedaan worden.

Ze hoeven op deze manier geen email op te stellen en te wachten op een antwoord. En ze hoeven ook geen bedrijfshandboek van 100 pagina’s door te spitten.

Met een interne chatbot biedt je je medewerkers dus een handige manier om vragen te stellen. Die vragen worden dan ook meteen beantwoord. Het is een soort virtuele assistent voor het hele bedrijf die supersnel toegang heeft tot informatie. Wil jij weten wat alle mogelijkheden van Live Chat zijn voor jouw website? Neem contact met ons op voor meer informatie over onze producten!

Neem contact op!

post image

Kanalen

4 manieren om je klanten beter te leren kennen

See more