post image

Channels

Sliding in de Instagram DM’s: de voordelen

De tijd dat Instagram alleen nog werd gebruikt door vrienden om elkaar foto’s door te sturen, is voorbij. Elk merk heeft tegenwoordig wel een eigen Instagram account. Zeker nu het ook een platform om te winkelen is geworden.

Het proces waarbij producten rechtstreeks via sociale media worden verkocht, wordt “social commerce” genoemd. En dat is momenteel booming business. De hele winkelervaring vindt hierbij plaats op één social media platform. Het is een trend die zich in 2021 nog verder zal ontwikkelen.

Instagram is dus een populair platform voor marketing geworden. En dat is niet voor niks. Meer dan 90% van de mensen volgt een bedrijf op Instagram. En 2 op de 3 ondervraagde mensen geeft aan dat Instagram interactie met merken mogelijk maakt. De meeste mensen hebben vaak ook een positieve perceptie van merken op Instagram. De reden daarvan is dat ze bijdragen aan de community, en relevant zijn.

Direct Messages op Instagram zijn een perfecte manier om in contact te blijven met je klanten. Maak jij er al optimaal gebruik van?

 

Wat is een Direct Message op Instagram?

De optie van Direct Messaging op Instagram bestaat al zo’n 5 jaar. En in die periode is het aardig in populariteit gegroeid.

Op Instagram kun je openbaar en privé met mensen communiceren. Je kunt naast foto’s en stories plaatsen en daarop reageren, ook een Direct Message sturen naar een account. Dat kan zowel een persoon als een bedrijf zijn.

Zo kun je privé met iemand praten, of bijvoorbeeld foto’s en video’s sturen. Het is ook mogelijk om een groepschat aan te maken. Je kunt DM’s sturen aan iedereen die jou volgt. Ook kun je een bericht sturen aan accounts die je niet volgt. Maar dan moet diegene je verzoek om dat te doen wel eerst accepteren.

Instagram DM

 

Extra klantenservice bieden

Een van de voordelen van Instagram en Direct Messages is dat je als consument snel en makkelijk een bedrijf kan bereiken op Instagram. Je hoeft hiervoor niet eerst een mailtje te sturen of te bellen. Als je als bedrijf voor een multichannel strategie gaat, dan is Instagram dus onmisbaar.

Hoe meer je adverteert op Instagram, hoe meer je ook aanwezig moet zijn voor vragen en opmerkingen van klanten. Je moet echter wel zeker weten dat je op tijd kunt reageren op berichten. Anders heeft het ook geen zin om eraan te beginnen.

Klanten kunnen je direct benaderen met een vraag. Maar het kan ook zo zijn dat iemand een comment plaatst onder een foto over een onderwerp dat beter over DM afgehandeld kan worden. Dan kun je ze vragen om in een privé bericht verder te gaan.

Alles bij elkaar genomen is Instagram een belangrijk kanaal. Gebruik het om met klanten in gesprek te gaan, en om waardevolle relaties op te bouwen.

 

Verschillende handige features

Instagram heeft veel features waar je gebruik van kunt maken als bedrijf. Bijvoorbeeld om het makkelijk te maken je inbox bij te houden. Om je berichten te managen, kun je verschillende filters toepassen. Bijvoorbeeld een bericht markeren als je er later op terug wil komen met meer informatie. Of een bericht als ongelezen markeren.

Ook heeft Instagram de optie ”quick replies”. Als je een business account hebt, kun je quick replies toevoegen. Hierbij kun je verschillende antwoorden opslaan om later te gebruiken. Deze hebben dan een snelle toetsenbord shortcut. Je kunt quick replies onder andere gebruiken voor de volgende berichten:

  • Bedanken voor het volgen/liken
  • Antwoorden op feedback
  • Meer uitleg vragen bij problemen/frustraties van klanten
  • FAQ’s beantwoorden
  • Influencers benaderen

Zorg er wel voor dat het niet allemaal voorgeschreven antwoorden zijn, en maak je berichten persoonlijk. Het lijkt misschien aanlokkelijk om berichten te kopiëren en plakken, maar het moet wel oprecht overkomen. De meeste mensen willen vaak toch met een echt persoon praten. Ze willen niet het gevoel hebben dat ze met een chatbot aan het praten zijn.

 

Gebruik het voor marketing

Ieder bedrijf wil uiteindelijk leads en sales genereren. Snel reageren op klanten via DM is een positieve ervaring voor de consument, en het geeft hen meer vertrouwen. Het draagt ook bij aan de ROI van social media. Stel, klanten hebben je product of dienst op Instagram gezien. Alleen ze weten nog niet zeker of ze iets willen kopen, en willen eerst nog wat meer informatie. Dan is een snelle en goede respons cruciaal voor het verkoopproces.

Daarnaast kun je via DM makkelijk in contact komen met merken waar je altijd al mee hebt willen samenwerken. Of met een influencer die je erg bij je merk vind passen. Zorg ervoor dat je daarvoor wel al zichtbaar bent. Bijvoorbeeld door posts te liken en te reageren, zo ben je meer herkenbaar voor anderen.

En als laatste: wees creatief in de DM! Doe dit bijvoorbeeld met gepersonaliseerde content, of met kortingen afgestemd op de behoeften van je klant.

 

Instagram integratie bij Conversation24 binnenkort beschikbaar

Hoe handig zou het zijn om al je kanalen op één plek te hebben. Nou, dat kan! Naast Webchat en Facebook Messenger, zijn we op dit moment hard bezig om ook Instagram toe te voegen aan onze kanalen. Met deze nieuwe feature, kunnen chatoperators reageren op DM’s als onderdeel van hun reguliere digitale gesprekken. Dus stay tuned!

Meer weten hierover, of over onze andere gesprekskanalen? Kijk dan even hier.

post image

Channels

Waarom wij zijn overgestapt op WhatsApp-nieuwsbrieven: Sneller, persoonlijker en zeer effectief

See more