Hoewel veel winkels voor de coronacrisis ook al bezig waren aan een omnichannel transformatie, bestaat op dit moment meer dan de helft van het gehele retaillandschap uit omnichannel winkels. In dit artikel lees je meer over het sprintje dat omnichannel heeft getrokken in het retaillandschap.
Loont omnichannel wel echt?
Naast dat omnichannel retailers nu in de meerderheid zijn, blijkt uit onderzoek dat 34% van de winkeliers alleen een fysieke winkel heeft en 10% alleen online verkoopt.
Maar loont het ook om een omnichannel strategie te hebben en (ook) online te verkopen als bedrijf? Jazeker! Zo zag 34% van alle Nederlandse retailers met alleen een fysieke winkel hun omzet stijgen in 2021 tegenover 48% van de e-Commerce retailers.
Blik verruimen
Samen met het inzetten van meerdere kanalen, heeft ook online adverteren een vlucht genomen. Een kwart gaf aan zeer positief te zijn over adverteren op social media. Maar, de ontwikkelingen in e-commerce gaan razendsnel. Er wordt verwacht dat de technologie steeds vaker een onderscheidende factor zal gaan zijn voor een persoonlijke winkelervaring. De volgende stap is het inzetten van WhatsApp als extra marketingkanaal. Daar lees je hier meer over.
In de retailwereld van tegenwoordig willen consumenten niet alleen een consistente, boeiende winkelervaring, maar ze verwachten het. Om goed te presteren, moeten bedrijven hun blik dus verruimen tot meer dan alleen productgegevens. De combinatie van verschillende datagestuurde inzichten komen hierbij samen voor een perfecte ervaring voor nieuwe en bestaande klanten.
Begrijp je klant
Maar met meer technologische ontwikkelingen komen ook maatregelen kijken. De privacywetgeving wordt steeds strenger. En ook consumenten worden zich steeds bewuster van hun datagebruik en privacy online, maar verwachten ook service en relevantie.
Met het verdwijnen van third-party cookies, wordt het voor marketeers een uitdaging om klantgegevens bij te houden. Zo zal het opbouwen van een goede band en uiteindelijk een langetermijnrelatie met je klanten nog belangrijker gaan worden. Hiermee zorg je ervoor dat (potentiële) klanten uit zichzelf hun informatie willen delen. Als je je klant goed begrijpt, kun je je marketinguitgaven optimaliseren en waardevolle kennis opdoen.
Conversation24 maakt het mogelijk om bedrijven een gehele omnichannel strategie te bieden. Daarnaast is WhatsApp daar als nieuwste e-commerce kanaal aan toegevoegd als extra marketingkanaal. Ontdek nu alle mogelijkheden.