post image

Channels

Nieuwe technologieën zoals Live Chat nog onbenut op de woningmarkt

De afgelopen tijd is de woningmarkt een veelbesproken onderwerp. Makelaars hebben het druk, want woningen gaan als warme broodjes over de toonbank. En ook bij huurwoningen duurt het niet lang voordat er een nieuwe huurder is gevonden. Hoewel het logisch zou zijn dat nieuwe technologieën en communicatiemiddelen veelvuldig ingezet en gebruikt worden, is dat in de praktijk toch anders. Persoonlijk of telefonisch contact met de makelaar namelijk nog steeds het populairst onder woningzoekenden, blijkt uit onderzoek van GetApp.

 

Genoeg interesse vanuit consumenten

In het onderzoek dat is uitgevoerd in februari 2022 onder Nederlandse huizenkopers en huurders, komt naar voren dat consumenten wel geïnteresseerd zijn in nieuwe technologieën, maar dat er nog te weinig gebruik van wordt gemaakt.

De meeste ondervraagde kopers en huurders geven nog steeds de voorkeur aan persoonlijk (31%) of telefonisch (30%) contact met hun makelaar. Daarnaast bekeek 50% geen woning via 360-graden-beelden omdat deze niet beschikbaar waren. Maar 87% zou wel virtual reality gebruiken om huizen te bekijken als het werd aangeboden. Van alle respondenten die wel een woning op die manier hebben bekeken, gaf 98% aan dat het nuttig was. Woningen bekijken via beelden van een 360-graden-camera is dus zeer populair.

 

Grote kans voor Live Chat

Ook heeft bijna twee derde (58%) van de woningzoekenden nog nooit live chat gebruikt bij het zoeken naar een woning. Maar van degenen die de live chat-functie wel gebruikten, vond 97% deze nuttig. Live chat kan een handig communicatiemiddel zijn, omdat het hierbij mogelijk is om snel en anoniem een vraag te stellen en hierbij direct antwoord te krijgen. Het kan een goede aanvulling zijn op de traditionele manieren van communiceren, zeker op een drukke markt als deze.

 

Nieuwe woningupdates via WhatsApp

Naast Live Chat, kan WhatsApp natuurlijk ook niet achterblijven. Dit is een ander kanaal wat ook erg goed ingezet kan worden naast persoonlijk of telefonisch contact. Voor contact met de makelaar is het een snelle manier om op een toegankelijk platform te communiceren. Maar kan het bijvoorbeeld ook gebruikt worden om klanten op de hoogte te houden van nieuwe woningen die worden aangeboden.

Zie jij ook de voordelen in van chat op de woningmarkt? Neem dan gerust contact met ons op!

post image

Channels

De opkomende revolutie van Business Messaging

See more