post image

Payments

Next-level betalen: In-chat conversationele betalingen

Lang geleden betaalden we alleen met contant geld. Creditcards, virtueel geld – dit alles was iets wat we ons niet eens konden voorstellen. Tegenwoordig neemt het gebruik van contant geld snel af. We kunnen met onze pinpas en telefoon betalen zonder zelfs maar contact te hoeven maken. Gewoon door het in de buurt van het pinapparaat te houden en – voilà – het is betaald! Met internetbankieren en de mogelijkheid om rechtstreeks vanuit de bankieren-app op je telefoon te betalen, is het nog verder vooruit gegaan. Maar het beste is eigenlijk de mogelijkheid om in-chat te betalen terwijl je een gesprek voert met je favoriete merk. Dat kan met behulp van de zogeheten conversationele betalingen.

Maar wat zijn conversationele betalingen precies? Wat zijn de voordelen, en moeten bedrijven overwegen om ze te implementeren in hun gesprekskanalen? Dat gaan we in dit artikel verder uitzoeken!

 

Wat zijn conversationele betalingen?

Conversationele betalingen zijn betalingen die worden gedaan tijdens een chat/messaging gesprek. De betaling gebeurt meestal in live chat software of in een messaging app met behulp van een betaalservice. Dus de gespreksservice en de betaalservice werken samen om de klanten te helpen in hun koopproces. 

Hiermee heeft elke klant de mogelijkheid om uw producten of diensten direct te kopen terwijl ze chatten. Terwijl klanten met jou praten over de keuze van een product, kunnen ze dat product gelijk kopen.

Dit gaat met behulp van directe betaallinks die door de medewerker naar de klant worden gestuurd. Het kan voelen als een echte face-to-face ervaring voor de klant. Ze gaan naar de winkel, kiezen het product, betalen, en gaan blij weg met hun aankoop. Alleen kan dit nu veel makkelijker.

Met conversationele betalingen kunnen bedrijven betalingen direct in de chat goedkeuren, ontvangen en versturen. Ja, je leest het goed – ook betalingen versturen! Klanten kunnen betalen voor producten en diensten. Daarnaast kun je ook terugbetalingen of andere betalingen direct ter plekke doen.

 

De voordelen van conversationele betalingen

Conversationele betalingen zijn een zeer innovatieve manier om de klantervaring en -tevredenheid te verbeteren. Kunnen betalen in de chat is een geweldige optie voor beide partijen en dit is waarom:

  • Het is snel

De klant hoeft niet langer naar een andere omgeving zoals een website of app te gaan als ze een aankoop willen doen. De chat medewerker zal hen een link sturen die ze direct leidt naar waar ze moeten zijn. Dan kunnen ze verdergaan met de aankoop. Dit bespaart veel tijd en energie voor de klanten en dat zullen ze zeker waarderen.

  • Het is veilig 

De betalingen via een messaging app blijven net zo veilig als dat ze waren. Klanten worden naar een pagina gestuurd waar ze nog steeds de gebruikelijke verificatieprocessen moeten doorlopen die de bank nodig heeft. Alleen de weg ernaartoe is veel korter dan gebruikelijk.

  • Gemakkelijkere up-sell 

Een van de geweldige voordelen van conversationele betalingen is de mogelijkheid tot veel eenvoudigere up-selling. De chat operator kan actief aanvullende producten en diensten aanbieden aan de chattende klant. Maar ze kunnen ook het resultaat meteen zien door het koopproces af te ronden.

  • Bereik het einde van de trechter

Zodra de klant beslist wat ze willen kopen, stuurt de medewerker hen gewoon de link voor de betaling. De klant kan hier dan verder mee door. Dat is een perfecte win-win situatie.

Met conversationele betalingen zorgt de chat operator ervoor dat de klant de hele sales funnel heeft doorlopen. Aangezien de aankoop meestal het laatste deel is, zal de chat operator ervoor zorgen dat de klant met succes het verkoopdoel bereikt. Dit doet hij terwijl hij met hen aan het chatten is.

  • Verscheidenheid van betaalmethoden beschikbaar

Het gebruik van conversationele betalingen is nog niet zo bekend. Maar klanten zijn wel in staat om te betalen met behulp van veel verschillende betaalmethoden. Dit is een zeer groot voordeel, omdat mensen over de hele wereld verschillende betaalmethodes gebruiken. Als je jouw klanten het gemak van hun meest gebruikte betaalmethode kan aanbieden, zullen ze jou kiezen in plaats van een concurrent.

 

Moeten bedrijven het overnemen?

Net als bij de vraag “heb ik live chat nodig?”, is het antwoord ondubbelzinnig ja! Net zoals je moet zijn waar jouw klanten zijn, moet je ervoor zorgen dat je hen de meest geschikte diensten aanbiedt. En de mogelijkheid om in de chat te betalen is daar zeker één van! Zodra ze zien hoe gemakkelijk het voor hen is om te betalen in de chat, zullen ze het niet meer op een andere manier willen.

Als je in staat bent om deze service aan jouw klanten te bieden, zal dat de klanttevredenheid sterk verhogen. Je zult in staat zijn om er voor jouw klanten te zijn gedurende hun hele reis. Klanten zullen dit geweldig vinden en verwachten dat deze functie overal voor hen beschikbaar is. 

Zorg ervoor dat je datgene hebt waar jouw klanten om vragen, en begin er meteen aan!

post image

Channels

WhatsApp breidt gebruik uit naar Gouden Gids 2.0.

See more