post image

Channels

Hoe krijg je een lager bouncepercentage met Live Chat?

Waarschijnlijk heb je op één dag redelijk veel bezoekers op je website. Echter verlaten een aantal daarvan je website ook weer heel snel zonder erop te kijken. Dat kan een aantal redenen hebben. Maar een oplossing voor een aantal van die redenen is het gebruik van live chat.

Hieronder een aantal tips om je bouncepercentage te verlagen met live chat op je website.

 

Wat is een bouncepercentage?

Het bouncepercentage van een website is het percentage bezoekers dat op je site terecht komt en zonder interactie weer vertrekt. Het zijn dus bezoekers die van je website ‘bouncen’.

Je bouncepercentage kan aangeven hoe relevant, aantrekkelijk en effectief je homepagina of landingspagina is. Een hoog bouncepercentage kan erop wijzen dat je website niet aansluit bij je bezoekers en hen niet aanspreekt.

 

Tips om de bounce rate op je website te verlagen:

 

Geef meer informatie

Een van de probleem waar bezoekers tegenaan lopen is dat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken. Of denken dat de informatie die ze nodig hebben ontbreekt op de website. Als ze denken dat ze de informatie toch niet kunnen vinden, gaan ze naar een andere website.

Met live chat kun je dit zien aankomen. Je kunt het gedrag van je bezoekers volgen en zo inschatten wanneer ze website gaan verlaten. In dat geval kun je een proactieve chat starten om hen te helpen om te vinden wat ze zoeken.

Daarnaast zijn er mensen die niet goed weten wat ze willen. Hierbij wordt de chat operator uitgedaagd om de klant zo goed mogelijk te helpen. Hierbij kan bezoekersdata verkregen uit eerdere chat helpen om uit te vinden waar ze precies naar op zoek zijn.

 

Hulp bieden op specifieke pagina’s

Het is niet de bedoeling dat je slecht op één pagina of specifieke landingspagina een live chat button toegevoegd. Bekijk goed op welke pagina’s je bezoekers behoefte hebben aan meer informatie. Of over welke pagina er veel vragen over komen. Gebruik bijvoorbeeld Google Analytics om te bepalen welke pagina’s een hoog bouncepercentage hebben. Soms weten je bezoekers niet meer waarom ze op je website terecht zijn gekomen. Met live chat kun je bezoekers verzekeren dat ze altijd geholpen kunnen worden, ongeacht op welke pagina ze terechtkomen.

Ook tijdens het betaalprocess verliezen bedrijven vaak veel klanten. Als er een chat optie aanwezig is om klanten hier doorheen te loodsen, kun je je klant behouden en creëer je een positieve ervaring.

Je kunt ook instellen dat het chatvenster bijvoorbeeld verschijnt als een bezoeker een bepaalde tijd heeft doorgebracht op een van je website pagina’s. Zo kun je inschatten of ze hier misschien meer informatie over willen.

 

Wees altijd beschikbaar voor je klanten met proactieve 24/7 chat

Als je een proactieve live chat op je website hebt, betekent dit dat je het gesprek aangaat met je bezoeker. Dit is een belangrijke stap in het trekken van de aandacht van de bezoeker en ze betrekken in interactie, voordat ze de website verlaten. 

Als bezoekers zien dat er iemand ‘aanwezig’ is op je website, zullen ze ook eerder geneigd zijn om met je bedrijf in contact te komen. Dit soort persoonlijke aandacht maakt het bedrijf menselijk en laat zien dat het oog heeft voor individuele service. Dit kan een bezoeker ervan overtuigen dat jouw bedrijf kan voorzien in hun behoeften. Daarnaast geeft het meer vertrouwen in je bedrijf.

 

Ook overtuigd van de kracht van live chat voor jouw website? Neem dan nu contact met ons op!

post image

Channels

Toom Kiest WhatsApp als Marketingtool

See more