post image

Channels

Hoe klanten van Bakker Bart vanaf nu hun ontbijtjes makkelijk kunnen bestellen via WhatsApp

Even snel een appje sturen naar Bakker Bart, en even later een heerlijk ontbijtje bezorgd krijgen, dat kan vanaf nu bij deze bekende ontbijt- en lunchplek. Wij spraken met E-Commerce Director Jop van Sommeren en Marketeer Noa van Engeland van Bakker Bart over het starten met WhatsApp als nieuw platform.

 

Wat is de reden dat jullie begonnen zijn met WhatsApp Commerce bij Conversation24?

‘Eigenlijk kwam dat idee via Tikkie zakelijk een beetje bij ons op de radar. Toen ontstond het idee om een pilot te starten voor bestellen in WhatsApp. Wij vinden het belangrijk om op zoveel mogelijk plekken aanwezig te zijn waar de klant is. Voor onze bezorgservice willen we dan ook op zoveel mogelijk postcodes bezorgen, en op zoveel mogelijk platformen deelnemen.’

‘Dit doen we nu al op onder andere onze eigen website, Thuisbezorgd.nl, Ubereats en Deliveroo. WhatsApp is voor ons weer een nieuwe manier van bestellen wat we graag willen uitproberen. Bijvoorbeeld om te kijken of het bijdraagt aan het verhogen van het aantal bestellingen en om onze formule toekomstbestendig te maken. We willen ook de connectie maken tussen de winkel en online. Er zijn dus eigenlijk meerdere redenen om ermee te starten.’

‘WhatsApp is voor ons een nieuwe manier van bestellen die we graag willen uitproberen. Bijvoorbeeld om te kijken of dit het aantal bestellingen verhoogd en om onze formule toekomstbestendig te maken. We willen ook de connectie maken tussen de winkel en online.’

 

Op welke manier gaat Bakker Bart het precies inzetten?

‘Wij hebben gekozen om te starten met het aanbieden van onze ontbijtjes in de app. Stel dat bijvoorbeeld op zondag of op feestdagen zoals moederdag een winkel gesloten is, maar wel ontbijt wil bezorgen, dan kunnen ze dat via WhatsApp doen. Dan hoeft de winkel niet open te zijn, maar kunnen ze toch blijven bezorgen. We starten dus met de ontbijtgroep, maar we kunnen dit later natuurlijk nog uitbreiden naar wellicht de lunch e.d.’

 

Hoe belangrijk is het voor jullie dat er zoveel mogelijk kanalen gebruikt worden voor de bestellingen?

‘We zien steeds meer dat de gast niet alleen meer in de winkelstraten loopt en in de winkel koopt, maar ook steeds vaker thuis besteld. Denk bijvoorbeeld aan de thuiswerkers, de ontbijtjes met speciale dagen of zakelijke groepslunches. Al die customer journeys wil je wel kunnen bedienen natuurlijk.’

Bakker bart

 

WhatsApp is nu een van de populairste berichtenplatformen. Op welke manier kan een kanaal als WhatsApp specifiek voor Bakker Bart een meerwaarde bieden?

‘We zien het nu nog een beetje als een direct bestelplatform voor onze producten. Ook juist voor ondernemers die het minst doen met de webshop. Maar misschien dat het op termijn ook wel een marketingkanaal kan worden. Dan gaat het misschien wel onze email nieuwsbrief vervangen, of wordt het een mooie aanvulling op email marketing.’

‘Maar voor nu is het gewoon puur van ik wil nu een ontbijtje bestellen, en ik weet dat het via WhatsApp kan bij de Bakker Bart bij mij in de buurt. Dan zou het een stuk makkelijk en sneller moeten zijn dan dat je het doet via een webshop. En die betaling via Tikkie is als het goed is voor de klant heel snel, want die krijgt gewoon een Tikkie.’

‘We zien het nu nog als een direct bestelplatform voor onze producten. Maar misschien dat het op termijn ook wel een marketingkanaal kan worden. Dan gaat het wellicht wel onze email nieuwsbrief vervangen, of wordt het een mooie aanvulling op email marketing.’

 

Wat zijn uiteindelijk de resultaten waar jullie op hopen?

‘We hebben er nog niet echt een doelstelling aan gehangen, maar ik ben wel heel benieuwd hoe het allemaal gaat en ook hoe andere ondernemers het ervaren. En misschien is het wel een hele mooie uitkomst voor zakelijk ontbijt of voor feestdagen, misschien werkt dat wel beter dan via onze eigen webshop. Het is voor ons dus nog een beetje learning by doing en kijken wat goed werkt voor ons.’

 

Bestellen via WhatsApp is natuurlijk ook een nieuwe ervaring voor klanten, is er een bepaalde manier hoe Bakker Bart het wil gaan communiceren naar hun klanten?

‘We zijn nog even aan het kijken op welke manier we het willen communiceren op onze website. We willen eerst leren van de pilot, in een relatief beperkte scope met slechts een paar winkels en daar meer communicatie en marketing omheen maken. Denk aan banners voor op de social media kanalen en flyers bij bedrijventerreinen en in de winkel. Dat klanten weten als de winkel gesloten is, dat ze dan wel open zijn voor ontbijtbezorging.’

 

Start ook met verkopen via WhatsApp met Conversation24

Wil je net als Bakker Bart je producten verkopen via een extra kanaal? Of zet je WhatsApp in om de communicatie met je klanten te verbeteren? Bij Conversation24 kunnen wij je adviseren over hoe je de klantervaring kan verbeteren en je conversie kan verhogen met behulp van chatkanalen zoals WhatsApp. Klik hier om contact met ons op te nemen of start meteen je gratis trial.

post image

Channels

Toom Kiest WhatsApp als Marketingtool

See more