post image

Marketing

Feedback verzamelen van klanten

Feedback is erg belangrijk. Het zet je aan het denken over wat je moet verbeteren in je bedrijf. Maar het geeft je ook inzicht in wat je goed doet, zodat je daarmee kan doorgaan. Het verzamelen van feedback van je klanten is een cruciaal onderdeel van elk bedrijf, en elke klantenservice.

Feedback kan door de klanten zelf worden gegeven. Maar ook het bedrijf kan om feedback vragen door middel van verschillende enquêtes en beoordelingen. In dit artikel gaan we kijken naar de beste manieren om feedback van je klanten te verzamelen.

 

1. Feedback enquêtes

Ook al kan het maken van enquêtes een uitdaging zijn, ze betalen zich dubbel en dwars terug. Je kunt kiezen voor kortere enquêtes die op je website verschijnen, of wat langere enquêtes. Welke manier van feedback verzamelen via enquêtes je ook kiest, zorg ervoor dat je deze eenvoudige regels volgt:

  • Stel alleen vragen die helpen om je doelen te bereiken. Hoewel je waarschijnlijk alles zou willen vragen, is het het beste om je te beperken tot de belangrijkste vragen.
  • Stel geen suggestieve vragen. Je wilt ook geen suggestieve of vage antwoorden terugkrijgen, dus stel daarom alleen duidelijke en heldere vragen.
  • Maak consistente beoordelingsschalen. Deze stap is heel belangrijk voor een goede enquête.
  • Verzin goede open vragen. Je moet ervoor zorgen dat klanten je vraag goed begrijpen. Alleen dan kunnen ze je de belangrijke informatie geven die je nodig hebt.

 

2. E-mail en contactformulieren

Dit is een van de makkelijkste manieren om feedback van je klanten te verzamelen. Aangezien de meeste bedrijven e-mail gebruiken, en iedereen een e-mailadres heeft, is het handig om een e-mailenquête te doen. Hierbij weer een paar dingen die je kunt toepassen, om de kans op het ontvangen van waardevolle feedback te vergroten:

  • Voorzie mensen van haalbare tijdschema’s en houd je daaraan. Het is niet alleen belangrijk om feedback te verzamelen. Je moet er ook voor zorgen dat je hierop terugkomt bij de klanten. Het is voor hen het beste om te weten wanneer ze een antwoord van je kunnen verwachten. Stel dus goede tijdschema’s op, breng je klanten ervan op de hoogte en houd je er natuurlijk aan!
  • Organiseer de ontvangen feedback goed. Er zijn veel verschillende tools die hiervoor gebruikt kunnen worden. Op die manier weet je beter welke feedback eerst behandeld moet worden.
  • Geef gepersonaliseerde antwoorden. Het is heel verleidelijk om een antwoord op te stellen dat te gebruiken voor elke feedback die je ontvangt. Maar de praktijk wijst uit dat het het beste is om elke feedback apart te behandelen. En daarnaast persoonlijke antwoorden te geven. Op deze manier zullen je klanten veel meer het gevoel hebben dat hun feedback gewaardeerd wordt.

 

3. Sociale media

Dit is een andere makkelijke manier om feedback te verzamelen. Iedereen gebruikt sociale media en de kans dat je klanten zich daar bevinden is groot. Dus waarom zou je er geen gebruik van maken? Veel social media platforms bieden ingebouwde polling tools. Deze zijn zeer eenvoudig te gebruiken en zorgen ervoor dat je feedback verzamelt met cruciale informatie.

 

4. LiveChat

Het hebben van LiveChat op je website heeft vele voordelen. Eén daarvan is de mogelijkheid om direct feedback van je klanten te verzamelen. Ze komen naar de chat met veel verschillende vragen. En jij kan al deze vragen omzetten in belangrijke feedback.

Dit is de makkelijkste en meest efficiënte manier om feedback te verzamelen. Zelfs als het geen directe feedback is, delen klanten veel dingen tijdens het chatten. Als veel klanten dezelfde vraag hebben, zou je kunnen bedenken hoe je dat deel kan verbeteren.

Maar soms zijn mensen ook gewoon blij en tevreden met je diensten of producten. Dat delen ze het meeste via LiveChat!

 

Het verzamelen van belangrijke feedback

Feedback is van cruciaal belang voor je bedrijf. Goed of slecht, het maakt niet uit. Het helpt je altijd te groeien en te verbeteren. Het zorgt ervoor dat je je concentreert op de belangrijkste dingen, op zaken die je snel moet verbeteren.

Je klantenservice afdeling is de beste plek om te beginnen met het verzamelen van feedback. Je klantenserviceteam voegt waarde toe aan de klantervaring. En zij verzamelen feedback uit de echte ervaringen van klanten met je bedrijf.

Begin vandaag nog met het verzamelen van feedback!

post image

Commerce

Holland Capital investeert in Conversation24 en de toekomst van Conversational Commerce

See more