post image

Betalingen

De toekomst van digitaal betalen – Trends voor 2021

Wie had ooit gedacht dat we op een dag iets konden kopen door tegen een slimme speaker als Alexa te praten? Een paar decennia geleden waren we een beetje sceptisch over online winkelen. Dat kunnen we nu wel toegeven. We wisten nog niet hoe veilig het was om over te gaan tot een digitale aankoop. Sommige mensen hadden waarschijnlijk dezelfde gedachten toen we onze eerste contactloze betaling deden.

Tegenwoordig zijn we er gerust op om alles digitaal te doen. En we kunnen nu ook kiezen uit meerdere betaalopties. Het is snel en efficiënt!

Als we bedenken hoe we nu onze internetbestellingen betalen, wat kunnen we dan verwachten voor 2021? In dit artikel informeren we je over de digitale betalingstrends voor dit jaar.

 

Wat zijn de gevolgen van de pandemie voor digitaal betalen in 2021?

Door de uitbraak van COVID-19 hadden de meeste bedrijven geen andere keuze dan enkele aanpassingen door te voeren. Contactloos betalen bijvoorbeeld, is “COVID-save”. Omdat het hierbij niet nodig is om je pincode in te toetsen, of zelfs maar de betaalautomaat aan te raken. Fysieke winkels zonder deze optie moeten zich haasten om hierover te beschikken als ze hun deuren weer openen.

Als gevolg van de sluiting van de deuren van de fysieke winkels wendden mensen zich tot online webshops. Het was een oproep tot verbetering in elk aspect van het online zakendoen. Het is essentieel om een functionele en reagerende website te hebben. Klantervaringen zijn immers belangrijker dan ooit tevoren. Echter, een mooie website is niets zonder een goed presterende klantenservice.

Het voorbereiden van je klantenserviceteam is van vitaal belang om de digitale betalingstrends voor dit jaar te volgen. Sommige mensen zijn misschien niet bekend met bepaalde opties om te betalen. Een voorbereide chatoperator kan hierbij snel helpen.

Bovendien moeten bedrijven zich richten op cross-channel ervaringen, nu de beperkingen iets losser worden. Denk hierbij aan click and collect. Het is een manier om het aankooptraject uit te breiden. Door klanten de mogelijkheid te bieden online te betalen en later langs te komen om hun bestelling op te halen.

Uit het Paysafe-verslag van 2020 blijkt dat 38% van de consumenten van plan is meer online te gaan winkelen, zelfs als de pandemie niet langer een factor in hun leven is. Dat percentage gaat waarschijnlijk nog stijgen, en daarom moeten bedrijven zeker investeren in alternatieve digitale betalingen.

 

4 digitale betalingstrends die je niet mag missen

Conversationele betalingen

Binnen LiveChat en berichtenapps zoals WhatsApp en Facebook Messenger kunnen consumenten ondersteuning krijgen en vragen stellen. En nu hebben ze ook de mogelijkheid om tijdens het gesprek een bestelling te plaatsen.

Stel dat een consument niet zeker is over de maat die hij moet kiezen voor een broek. Een chatoperator kan hem hierbij snel helpen de perfecte maat te vinden. Of zelfs voorstellen om twee maten te kopen, en de maat die niet past gratis te retourneren.

Als de consument vervolgens besluit het artikel te kopen, kan de chatoperator hem een betaallink sturen. Met conversational payment is het helemaal eenvoudig. Consumenten kunnen hun bestelling plaatsen zonder de app te verlaten.

Bovendien maken conversational payments ruimte voor up-selling. Bijvoorbeeld de consument die opnieuw naar de maten vroeg. Hierbij kan de chatoperator ook een t-shirt voorstellen dat goed past bij de broek die ze hebben gekozen.

Het is een digitale betalingstrend om in de gaten te houden, aangezien klanten efficiëntie zoeken tijdens hun aankoopreis. Door zo’n handige dienst aan te bieden, kunnen bedrijven de verwachtingen van klanten overtreffen en de klanttevredenheid verhogen.

Biometrische verificatie

Van de digitale betalingstrends voor dit jaar kunnen we er één uitlichten die de grootste impact zou moeten hebben. Door de toename van fraude en identiteitsdiefstal kan biometrische verificatie een betrouwbaar en veilig onderdeel zijn van het kooptraject.

Biometrische verificatie werkt door het vergelijken van de vastgelegde biometrische gegevens met de opgeslagen gegevens in de database. We kunnen stemidentificatie en gezichtsherkenning noemen als enkele voorbeelden van biometrische verificatie.

De opkomst van Buy Now, Pay Later

Nu consumenten meer tijd online doorbrengen, is conversational commerce snel geëscaleerd. Conversational commerce gaat over de manier waarop bedrijven met hun klanten communiceren via messaging apps om de verkoop te stimuleren. Klanten kunnen gemakkelijk een bestelling plaatsen zonder de app te verlaten. Of het nu via LiveChat, WhatsApp of Facebook Messenger is.

Klanten houden van het gemak van kopen binnen de chat. Op dezelfde manier waarderen ze ook de mogelijkheid om nu te kopen en later te betalen. Bijna 10 miljoen Britten mijden zelfs retailers die geen Buy Now Pay Later-opties (BNPL) bieden.

Bedrijven zouden deze optie voor 2021 dus zeker moeten overwegen. Het helpt om de conversie van het winkelmandje te verhogen. Daarnaast is het populair als een middel om de loyaliteit van klanten te verhogen. Door BNPL-opties aan te bieden, zul je merken dat het aantal verlaten winkelwagentjes afneemt.

Digitale portemonnees

Digitale portemonnees zijn de laatste jaren een grote trend geworden. Met deze methode voor digitaal betalen is het niet meer nodig om betaalpassen of creditcards bij je te dragen. Een e-wallet stelt de gebruiker in staat om aankopen gemakkelijk en snel af te ronden. Dit wordt gedaan door gebruik te maken van near-field communicatie technologie.

E-wallets vereenvoudigen het betalingsproces en slaan informatie veilig op. Bovendien bieden ze andere voordelen, zoals cashback en vrijstelling van overschrijvingskosten. Een andere goede eigenschap van deze betaalmethode is dat het niet langer beperkt is tot smartphones. Het kan namelijk ook worden gebruikt met e-watches.

PSD2 – Richtlijn betalingsdiensten

Wij zijn voorzichtig en willen er zeker van zijn dat er geen betalingsfraude zal plaatsvinden op onze diensten. Daarom blijft de herziene richtlijn inzake betaaldiensten de betaaldiensten in de Europese Unie reguleren.

Bedrijven hebben tot september 2021 de tijd om hun beveiligingseisen aan te passen aan de PSD2-richtlijnen. Dit is een perfecte kans om betalingsprocessen te moderniseren en de klantervaring te verbeteren!

 

Flexibiliteit en gemak

Flexibiliteit en gemak zijn de sleutelwoorden voor de digitale betalingstrends van dit jaar. In 2021 zal het aantal eCommerce-klanten overigens aanzienlijk toenemen. Bedrijven moeten er dus klaar voor zijn om hun klanten gedurende het hele aankooptraject bij te staan.

Meer dan het aanbieden van meerdere betaalopties, moeten bedrijven zich richten op het hebben van een sterke klantenservice. Klantenservicemedewerkers moeten klaar staan om consumenten te helpen. Of klanten die meer willen weten over de mogelijkheden die ze hebben om voor hun bestelling te betalen.

Ten slotte is het essentieel om elk van deze trends in de gaten te houden. En te analyseren welke van hen goed kunnen werken voor je bedrijf., en kunnen helpen om het te stimuleren. Het zorgt ervoor dat je investeert in de toekomst van jouw eCommerce business.

Klaar voor conversational payments als onderdeel van jouw bedrijf? Klik hier!

post image

Commerce

Wat we kunnen leren van e-shopping in China

See more