post image

Channels

Conversational Commerce redding voor de horeca

Naast de fashionindustrie, is ook de horeca een branche die conversational commerce goed kan inzetten. Met het tekort aan personeel en de opkomst van bestellen via je telefoon, zou het een uitkomst zijn voor vele horecaondernemers.

 

Blije horeca, blije klanten

Hoewel de horeca misschien niet de eerste branche is waar je aan denkt bij conversational commerce, meldt Entree Magazine dat het bestellen en betalen via de chat dan ook onder cafés, restaurants en hotels steeds populairder wordt. “Het is vooral interessant voor terrassen, fast casual en fast service”, aldus horecaspecialist bij ABN AMRO Stef Driessen.

Gasten kunnen direct reserveren of producten/diensten bestellen vanuit een chatgesprek. Zo hoeven ze niet langer meer in de rij te staan of de aandacht van de ober te vragen. Dit leidt ook weer tot meer tevreden klanten.

 

Praatje maken met de ober

Horeca heeft hiermee een extra manier waarop gasten een bestelling kunnen plaatsen en afrekenen. Amerikaanse Fastfoodketens die het al gebruiken zagen hun omzet het afgelopen jaar met tientallen procenten groeien.

Omdat je jouw klanten graag de optie wil geven om op hun favoriete platform te kunnen blijven, is chatten via WhatsApp of Messenger de beste optie die het meest natuurlijk aanvoelt. Het komt het meest in de buurt van het maken van een praatje met de ober of barman bijvoorbeeld.

Want die worden schaars door het drastische tekort aan personeel in de horeca. Hierdoor wordt de druk op bestaand personeel groter. Daarom zou conversational commerce goede hulp kunnen bieden om de druk te verlagen. Zo hoeven ze minder tijd te besteden aan bestellingen opnemen en betalen, en hebben ze meer tijd over voor andere zaken.

 

Persoonlijke touch

Ook een chatbot is makkelijk om in te zetten voor onder andere het geven van extra informatie, aanbevelingen of alternatieven als iets niet op voorraad is. Je kunt het zo persoonlijk maken als je wilt. Stuur gasten die al meerdere rondjes hebben besteld bijvoorbeeld een berichtje dat er ook heerlijke hapjes beschikbaar zijn.

Vooral voor vaste gasten werkt dit extra contactkanaal goed. Ze kunnen dan ook op andere moment worden benaderd met een aantrekkelijke korting of een nieuwe kaart/product. Volgens onderzoek geven ze via dit nieuwe kanaal ook meer geld uit dan andere gasten.

 

Direct bestellen en betalen met C24

Om conversational commerce toe te passen is er verschillende software die daarbij help. Conversation24 heeft als allereerste ook de optie om direct af te rekenen via WhatsApp. Dit maakt het process nog makkelijker en sneller. Meer weten? Neem dan nu contact met ons op!

post image

Channels

Toom Kiest WhatsApp als Marketingtool

See more