post image

Channels

Biedt uitzonderlijke klantenservice met WhatsApp Business API

Het hebben van een uitzonderlijk goede klantenservice kan zoveel betekenen voor je bedrijf. Als klanten zich gewaardeerd en gehoord voelen, zullen ze loyaler zijn en bouw je aan sterke relaties met je klanten.

De WhatsApp Business API kan hieraan bijdragen. Er zijn zoveel redenen waarom het een slimme zet is om dit populaire kanaal in te zetten als communicatiemiddel voor jouw bedrijf. Lees daar in dit artikel meer over.

 

WhatsApp Business API

Een API (Application Programming Interface) stelt applicaties in staat om toegang te krijgen tot gegevens en met elkaar te communiceren. Dit maakt software-integraties mogelijk. Een API wordt vaak gebruikt als de lokale server van een bedrijf. Het kan integreren met CRM, chatbots en andere website software.

De WhatsApp Business API is speciaal ontworpen voor groeiende bedrijven en merken. Het heeft veel te bieden. Met de WhatsApp API kunnen bedrijven bijvoorbeeld een chatbot inzetten op hun zakelijke WhatsApp account. Dit maakt het makkelijker om klantondersteuning en veelgestelde vragen te automatiseren.

 

Wat zijn de mogelijkheden?

Tegenwoordig is alles gericht op de omnichannel ervaring. In een wereld van tweets, posts en chats willen klanten makkelijk met bedrijven kunnen communiceren. Berichten apps zoals WhatsApp zijn hierbij de sleutel tot klantcontact. Door aanwezig te zijn op de app die je klanten het meest gebruiken, zullen ze eerder geneigd zijn om je berichten te openen. Bovendien is de gemiddelde open rate in WhatsApp 98%, wat indrukwekkend hoog is. Andere voordelen van de WhatsApp API zijn:

  • Officieel bedrijfsaccount. Het hebben van een groen vinkje geeft klanten vertrouwen in je bedrijf
  • Analyses en kpi’s bijhouden: deze data kan je bedrijf helpen te groeien
  • Een overzichtelijk dashboard met een chat inbox en CRM
  • Meerdere gebruikers kunnen tegelijk inloggen
  • Integraties met software van derden, zoals bijvoorbeeld Shopify
  • Data privacy met end-to-end encryptie

 

Tips voor een uitzonderlijke klantenservice met WhatsApp Business API

Met behulp van WhatsApp Business kun je de klantervaring in elke stap van de klantreis verbeteren. Van het oplossen van problemen, tot het op de hoogte houden van je klanten. Dit en meer kun je nu in één platform doen.

 

Meteen een reactie

Of je nu een probleem hebt met de levering van je product, of met het product zelf, problemen zijn nooit leuk. Daarom wil je er zo snel mogelijk vanaf, en raadpleeg je de klantenservice. Maar hoe irritant is het als je vervolgens in een telefonische wachtrij staat, of drie werkdagen op een mail moet wachten.

Met WhatsApp kunnen deze problemen meteen worden afgehandeld. Dit heeft meerdere voordelen. Allereerst is de klant blij dat hij of zij snel is geholpen. Daarnaast kan de klantenservicemedewerker zich sneller weer richten op problemen die niet via WhatsApp opgelost kunnen worden. Als laatste zorgt het ervoor dat er een kortere wachttijd is aan de telefoon.

 

Houdt klanten op de hoogte

Met WhatsApp kun je klanten bij elke stap van hun klantreis snel op de hoogte houden. Bijvoorbeeld van order- en betaling bevestigingen, aankomende kortingen in de winkel, en voorraad van producten. Zo hebben klanten minder snel het gevoel dat ze moeten bellen om informatie te krijgen, en voelen ze zich gewaardeerd dat ze als klant meteen op de hoogte worden gehouden. Dit kan helpen bij het opbouwen van een goede relatie met je klanten, en dat is uiteindelijk wat je wil als bedrijf.

 

Een persoonlijke ervaring

Je hebt met WhatsApp makkelijk toegang tot het gedrag van je klanten. Als je dit begrijpt, zul je ook persoonlijker en doelgerichter kunnen communiceren met ze. Je kunt je doelgroep bijvoorbeeld analyseren op basis van hun behoeften, en eerdere interacties met je bedrijf. Deze data uit de gesprekken moet je zeker gebruiken, want daar kun je dan je communicatie en kortingen weer op afstemmen.

Kom meer te weten over WhatsApp Business API in dit artikel. Of klik op de button hieronder voor de producten en prijzen pagina.

Ik wil meer info!

post image

Channels

Waarom wij zijn overgestapt op WhatsApp-nieuwsbrieven: Sneller, persoonlijker en zeer effectief

See more