post image

Marketing

3 interessante customer journey voorbeelden ter inspiratie

Wat hebben Ikea, Lego en Dapper Apps met elkaar gemeen? Juist ja, ze hebben een geweldige customer journey experience! Het kan nooit kwaad om wat voorbeelden te bekijken van verschillende customer journey maps om inspiratie op te doen. Hieronder geven we enkele customer journey voorbeelden die erg effectief zijn geweest voor de betreffende bedrijven.

Een customer journey, ook wel klantreis, geeft elk touchpoint met je bedrijf visueel weer. Het is een strategisch model dat je bedrijf kan helpen om inzichtelijk te krijgen op welke klantbehoeften je kan inspelen. Wil je weten waarom een goede customer journey nog meer zo belangrijk is? Lees dan eerst even dit artikel.

 

Ikea’s customer journey

Het eerste voorbeeld is de customer journey map van woonwarenhuis Ikea. Deze geeft de reis weer van een klant die de winkel bezoekt. 

Hiermee hebben ze inzichtelijk gemaakt welke kansen en verbeteringen er nog voor ze liggen. Waar is de klantervaring nog niet optimaal, en waarom en hoe zou je die verbeteren? Het is een simpele map waarop makkelijk te zien is wat ze goed doen (in het groen), en wat er beter kan (in het rood).

In een winkelbezoek aan de Ikea doorloop je de gehele klantreis zoals in het voorbeeld. Dus je kunt hierbij zelf bedenken of het ook de buurt komt van jouw ervaring in de winkel.

Customer journey voorbeelden

 

Lego’s customer journey

Het tweede voorbeeld is van Lego. Als kind speelde bijna iedereen ermee, en nog steeds is het een van de meest populaire soorten speelgoed. Hoe komt dat? Omdat ze precies weten wat hun klanten graag willen en niet willen. Maar we gaan het niet over de klantreis van Lego hebben. Lego heeft namelijk een speciaal ‘experience wheel’ ontworpen voor het boeken van een vliegreis naar New York. 

Op een simpele manier laat het verschillende specifieke persona’s, levels van ervaringen, en het uiteindelijke doel zien. Daarnaast laat het elke stap zien met een bijbehorende emotie: positief, negatief of neutraal. Het laat op een duidelijke manier zien op welke gebieden er een verbetering kan plaatsvinden.

Customer journey voorbeelden

 

Dapper Apps’ customer journey

Dapper Apps is een Australisch bedrijf dat apps ontwikkeld. Ze zijn gespecialiseerd in het ontwerpen en ontwikkelen van innovatieve apps voor IPhone, Android, Windows en desktops. Hun doelgroep bestaat voornamelijk uit startups. Of mensen met een origineel idee maar zonder de technische kennis om een app te maken. Ze hebben onderstaande customer journey gemaakt om hun doelgroep beter te kunnen begrijpen.

De map focust zich op 5 fases: research, comparison, workshop, quote en sign-off. Hiermee willen ze de onzekerheden en vragen die klanten hebben aan het begin van het proces onderzoeken. En uitzoeken hoe ze het beste kunnen communiceren en waarde kunnen bieden.

Customer journey voorbeelden

Wij hopen dat je met deze voorbeelden weer even wat frisse inzichten hebt gekregen. Bijvoorbeeld voor het maken of optimaliseren van jouw customer journey.

Zit er een verbeterpunt in (een van de) kanalen van de klantenservice? Kijk dan even op deze pagina om te weten te komen wat de opties voor jou kunnen zijn.

post image

Marketing

Wat nu? Alles over aftersales in de chat!

See more