Stimuleer verkoop en converteer shoppers
Toegankelijkheid en gemak zijn twee dingen waar de hedendaagse consument naar op zoek is. Met de technologische vooruitgang is informatie slechts één klik verwijderd. Er is dan ook veel concurrentie voor bedrijven die zich willen onderscheiden. Vooral als ze ervoor willen zorgen dat klanten hun interesse niet verliezen voordat ze tot een verkoop overgaan. Tegenwoordig is het niet genoeg om alleen maar in de digitale omgeving aanwezig te zijn. Een bedrijf moet een plan of een strategie hebben die ervoor zorgt dat alle contactmomenten die klanten met hen hebben, geweldige klantervaringen opleveren. Bovendien zijn gemak en eenvoud essentieel voor succes. Conversationele betalingen zijn een geweldige manier om aanwezig te zijn zoals jouw klanten willen dat je bent. Het helpt daarnaast ook om leads om te zetten in sales.
Wat zijn conversationele betalingen?
Een conversationele betaling is het gebruik van digitale communicatie tussen merken en een klant om verkoop te stimuleren. Dit kan via messaging platforms zoals Facebook Messenger, live chat, WhatsApp. Of via eenvoudige sms’jes.
Conversationele betalingen helpen om het winkelproces van jouw klanten gemakkelijker te maken. Het is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat ervaringen en conversies op een ongekend hoog niveau liggen. Dat komt omdat alle verschillende fasen van het traject dat de klant met jouw merk aflegt, door het team kunnen worden afgehandeld. Hier zijn een paar voorbeelden van hoe het precies in zijn werk gaat!
Help jouw klanten beslissingen te nemen
Wanneer een klant op een website surft, wordt hij geconfronteerd met veel beslissingen. Soms kan dit overweldigend zijn, en ertoe leiden dat ze afzien van het idee om een aankoop te doen. Een groot voordeel van conversationele betaling is dat je jouw klanten kunt helpen bij het nemen van die moeilijke beslissingen.
Met behulp van een chat operator of geautomatiseerde chat, kan je klanten begeleiden. Dat kan je doen door bepaalde producten voor te stellen die aan hun behoeften voldoen. Op die manier kom je een stap dichter bij een verkoop. Tegelijkertijd zorg je ervoor dat ze bij je blijven kopen.
Hier is een goed voorbeeld:
Betalingen en retourzendingen voor een snelle service
Gemak voor klanten is een prioriteit. Betalen via chat is een geweldige manier om dit te garanderen.
Klanten vinden het fijn als ze het platform waar ze al opzitten niet hoeven te verlaten om af te rekenen. Hiermee neem je een stap weg die ertoe kan leiden dat ze van gedachten veranderen. Zo maak je het totale proces veel efficiënter. Dit kan jou helpen om de verkoop veilig te stellen. Maar ook de algemene klanttevredenheid kan worden verhoogd.
Bovendien is het snel regelen van terugbetalingen goed voor de klanttevredenheid. Maar het vermindert ook de tijd die de klantenservice hieraan besteedt.
Afspraken boeken en herinneringen
Het aantal verlaten winkelwagentjes is over het algemeen erg hoog. Daarom kan het gebruik van conversationele betalingen een uitstekende keuze zijn om klanten naar jouw fysieke winkel te leiden. Dit is een perfect voorbeeld van hoe een indirecte strategie tot een verkoop kan leiden.
Je kunt afspraken aanbieden die de klant eenvoudig in zijn agenda kan zetten. Zo creëer je een moeiteloze ervaring voor beide partijen. De klant hoeft niet meer in de telefonische wachtrij te staan om de beschikbaarheid te checken. En er kunnen zelfs reminders worden verstuurd om er zeker van te zijn dat hij op komt dagen!
Conversationele betalingen voor promoties en deals
Conversationele betalingen kunnen ook helpen bij het verbinden van jouw bedrijf met klanten. Bijvoorbeeld door middel van promoties en deals. Als je de promoties op het juiste moment inzet, kun je het verkeer naar de online en fysieke winkels verhogen.
Er is echter een dunne lijn als het gaat om het verzenden van promotionele berichten. Te veel en onpersoonlijk kan ertoe leiden dat klanten je berichten als spam zien. Dit betekent dat er een duidelijke strategie moet zijn. Deze moet ervoor zorgen dat je de juiste klanten op de juiste manier benadert.
Updates versturen met conversationele betalingen
Het aanbieden van updates kan deel gaan uitmaken van de algemene strategie. Hoewel dit misschien niet direct invloed heeft op de verkoop, kan het wel een positieve impact hebben. Een klein onderdeel in de goed geoliede klantenservice machine. Wanneer je een ervaring creëert waar klanten blij van zijn geworden, zullen ze zeker terug willen komen.
Messaging platforms zijn een geweldige manier om dat persoonlijke tintje aan je zakelijke behoeften toe te voegen. Laat jouw klanten zien dat je om ze geeft door ze op de hoogte te houden van alles. Van uitverkochte artikelen tot levertijden. Dit is een perfecte manier om klantenloyaliteit op te bouwen!
Conversationele betalingen zijn een tool die je als bedrijf onder de knie moet hebben. Het opnemen ervan in een strategie, zal ervoor zorgen dat je jouw klanten bereikt op meerdere niveaus. Dit verhoogd de tevredenheid en leidt uiteindelijk leidt tot meer verkoop.