post image

Channels

8 best practices om je catalogus optimaal in te zetten voor advertenties

Het is nu al een tijdje mogelijk om een productcatalogus te hebben in Facebook en WhatsApp. Zo kunnen klanten altijd je producten bekijken, op welk platform ze ook zijn op dat moment. Maar wist je dat je de catalogus ook goed kunt inzetten voor advertenties?

Lees meer om erachter te komen hoe je je catalogus volgens Meta optimaal kunt gebruiken voor advertisement en zo gepersonaliseerde ervaringen kan creëren voor je klanten.

 

Best Practices voor je productcatalogus

Allereerst is het belangrijk om 1 productcatalogus te hebben, maar met verschillende product sets. Zo kun je de inhoud van je advertenties goed aanpassen. Hieronder vind je een aantal best practices by Meta om het optimale uit de catalogus te halen:

productcatalogus

 

1. Brede catalogus en product sets

Hoe breder je de catalogus en product sets kunt maken, hoe beter. Het opnemen van een aantal categorieën in product sets kan de prestaties verbeteren, omdat dit Meta’s machine learning de kans geeft om te leren van verschillende signalen.

 

2. Up-to-date

Het hebben van een catalogus kan veel voordelen hebben voor de workflow en kan moeiteloos worden gebruikt voor meerdere use cases (dynamische advertenties of Facebookshops). Houd je catalogus bijgewerkt met ingeplande uploads.

 

3. Juiste match

Zorg voor een 100% match tussen Facebook Pixel Events door de content-ID te matchen en ervoor te zorgen dat het juiste content type wordt doorgegeven (product, productgroep, hotel, vlucht, etc.).

 

4. Verschillende varianten

Gebruik item_group_id voor hetzelfde product, maar in verschillende varianten (kleur/maat). Naast het beheren van varianten in advertenties, zal dit ook het beheer in catalogus manager sneller maken.

 

5. Availability en visibility

Maak gebruik van de availability en visibility velden om producten in de feed te houden en te markeren in de beschikbaarheid, bijvoorbeeld wanneer producten niet op voorraad zijn. Wanneer er producten zijn die niet in advertenties mogen worden getoond, gebruik dan het visibility veld om ze uit te sluiten.

 

6. Search event

Het search event geeft extra structuur aan product relevantie, samen met andere standaard events die worden gebruikt voor optimalisatie en rapportage. Denk hierbij aan ‘content bekijken’, ’toevoegen aan winkelwagen’ of ‘bestellen’.

 

7. Kwalitatieve informatie

Voeg kwalitatief hoogwaardige en nauwkeurige informatie over je producten toe om de advertentieprestaties te verbeteren. Gebruik unieke content-ID’s om elk product te onderscheiden om dubbele records te voorkomen.

 

8. Maak gebruik van kolommen

Overweeg om productcategorie en producttype als kolommen in je productcatalogus op te nemen. Dit zorgt voor meer rapportage opties, optimalisatie van de levering en cross-sell/upsell-campagnes.

productcatalogus

 

Geïnteresseerd?

Met deze tips en tricks zou adverteren met je productcatalogus een eitje moeten worden. Stay tuned voor een overzicht van welke manieren er allemaal zijn om te adverteren. 

Wil jij ook een extra kanaal als Facebook of WhatsApp of je producten op te adverteren? Neem dan contact met ons op!

post image

Channels

Waarom wij zijn overgestapt op WhatsApp-nieuwsbrieven: Sneller, persoonlijker en zeer effectief

See more