post image

Support

6 follow-up manieren voor een geweldige klantenservice

Een goede follow-up na de aankoop is net zo belangrijk als de klantenservice zelf. Het sluiten van de deal is slechts de helft van het werk. Daarna moet je de klant laten zien dat het je niet alleen om de verkoop ging. Maar dat je echt om hen geeft. En dat je de beste ervaring wilt bieden, zelfs als de verkoop eenmaal gedaan is.

Op deze manier zullen je klanten voelen dat ze er echt toe doen voor je bedrijf. Maak duidelijk dat je niet alleen op hun geld uit bent, maar dat je er een tweerichtingsverkeer van wilt maken. Hierbij zijn beide kanten even belangrijk. Hier zijn enkele dingen die je kunt doen om klanten na de verkoop een nog betere klantenservice-ervaring te geven.

 

Toon dankbaarheid

Het eerste wat je zeker moet doen is “Dankjewel!” zeggen. Zorg ervoor dat de klant weet dat je dankbaar bent voor hun aankoop en voor het gebruik van je service. Immers, er is geen bedrijf als er geen klanten zijn, toch? Dus je moet dankbaar zijn en dat laten zien aan elke klant!

Hiermee toon je niet alleen je waardering, maar leg je ook voortdurend contact met de klant voor de toekomst. Je kunt altijd de contactgegevens van het bedrijf opnemen in de follow-up. Zodat ze weten wat ze moeten doen in het geval ze verdere hulp nodig hebben.

 

Bied ook klantenservice na de verkoop

Voor sommige bedrijven hebben klanten extra informatie nodig over hoe ze hun product of dienst moeten gebruiken. Het zou geweldig zijn als de klant na de verkoop niet nog eens contact hoeft op te nemen met het bedrijf. Bijvoorbeeld om te vragen waar hij of zij moet beginnen. In plaats daarvan geef je hen meteen na de verkoop de eerste stap over hoe ze je product kunnen gebruiken.

Het sturen van bijvoorbeeld een korte stap-voor-stap handleiding, plus wat extra informatie, kan al een groot verschil maken. Het zal zeer gewaardeerd worden door je klanten en ze zullen zich gekoesterd voelen. Ze zullen weten dat ze op je kunnen rekenen, zelfs nadat de deal al is gesloten.

 

Is er een nieuwe functie? Laat het weten met een follow-up

Een andere goede gewoonte is om je klanten te laten weten wanneer er iets verandert. Vooral als de verandering hen op een of andere manier zal beïnvloeden. Uitleggen waarom deze verandering is doorgevoerd zal al veel helpen bij het gebruik van je product of dienst.

Het is ook goed om een korte vergelijking te maken tussen de oude en de nieuwe functies. Zodat ze de waarde meteen kunnen zien. Als het nodig is, kan een kleine handleiding of FAQ over de nieuwe functie ook nuttig zijn.

 

Vraag om hulp

In het geval dat je merkt dat je klanten niet erg betrokken zijn bij het product dat ze hebben gekocht, kun je altijd vragen of ze hulp nodig hebben. Het kan zijn dat er zelfs na het opsturen van de handleidingen nog iets is dat ze niet begrijpen.

Deze eenvoudige handeling van zorg voor de klant kan een groot verschil maken. En het kan je bedrijf ook zeer waardevolle feedback opleveren. Je kunt klanten dus helpen door hen ook jou en je bedrijf te laten helpen. Het is een geweldige follow-up. Een van de beste manieren om dat te doen is via LiveChat.

 

Follow-up met het aanbieden van extra’s

Zeer gunstig voor beide partijen is wanneer je je klanten kent, en je ze relevante producten aanbiedt. Dat kunnen bijvoorbeeld producten zijn die een aanvulling zijn op iets wat ze al gekocht hebben. En iets dat van groot nut kan zijn voor hun interesses.

Upselling is nooit een slecht idee. Op deze manier kun je je bedrijf helpen door te laten zien hoeveel je om je klanten geeft. En je kunt je klanten helpen om precies dat te vinden waar ze naar op zoek zijn. Een win-win dus!

 

Stuur relevante artikelen

Last but not least: het sturen van artikelen die aansluiten bij de interesses en behoeften van je klanten. Korte artikelen herinneren de klanten aan je bedrijf. Terwijl ze ook nuttige tips krijgen over iets waar ze in geïnteresseerd zijn.

Dit helpt bij het onderhouden van relaties met je klanten. En het laat zien dat je ze nooit vergeet. Het is een geweldige strategie die veel harten kan winnen. Om meer loyale klanten te krijgen, moet je eerst loyaal zijn aan hen!

Om dit alles te combineren en de beste klantenservice ooit te bieden, begin je vandaag nog met Conversation24!

post image

Chatbots

Flink meer investeringen in AI voor verbetering klantenservice

See more